Bratislava 18. apríla (TASR) – Jediná základná škola na Slovensku, ktorá učí podľa waldorfskej pedagogiky, nemá ani po 12 rokoch fungovania oficiálne "požehnanie" od štátu. Súkromná základná škola waldorfská na Vihorlatskej v Bratislave prevádzkuje prvý ročník alokovanej triedy už aj v Košiciach. O jej ďalšom osude by malo ministerstvo školstva rozhodnúť tento rok.
Ministerstvo tvrdí, že experimentálne overovanie bolo schválené pre základnú školu, kde absolventi končia príslušný stupeň vzdelania až po ukončení deviatich rokov. "Realizácia tohto experimentálneho overovania nemohla byť preto kratšia ako deväť rokov," dôvodí hovorca ministra školstva Michal Kaliňák. V roku 2008 sa však začala reforma exministra Jána Mikolaja, ktorá stanovila aj nové pravidlá pre experimentálne overovanie, a tak Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) odporučil predĺžiť overovanie do roku 2013.
V tomto školskom roku bude známe, ako dopadli v Testovaní 9 prví absolventi z reformných ročníkov základných škôl, takže ich výstupy sa podľa ministerstva porovnajú s absolventmi waldorfskej základnej školy. Výsledky monitora budú súčasťou hodnotiacej správy o experimentálnom overovaní. "Ministerstvo školstva môže v zmysle platnej legislatívy rozhodnúť o uplatnení výsledkov experimentálneho overovania v systéme vzdelávania až na základe predloženia komplexných údajov spracovaných v záverečnej správe garantom," dodal Kaliňák. V rebríčku škôl, ktoré pripravil inštitút INEKO, na základe minuloročných výsledkov deviatackeho testovania, sa Súkromná základná škola waldorfská na Vihorlatskej, umiestnila medzi bratislavskými školami na treťom mieste.
Minulý týždeň zorganizovalo ministerstvo školstva stretnutie odborníkov, ktorí diskutovali o waldorfskej pedagogike. "Myslím, že sa nám podarilo presvedčiť ministerstvo o tom, že naša škola funguje dobre, že naši žiaci sú minimálne rovnako úspešní ako žiaci iných škôl, že sa bez problémov umiestňujú aj v najnáročnejších stredných školách. Verím, že ministerstvo dá našej škole zelenú a že sa naši žiaci a ich rodičia nebudú musieť báť, že o svoju školu prídu," domnieva sa hovorkyňa školy Xénia Činčurová.
Ak aj školu ministerstvo schváli, otázkou ostáva, ako sa v nej bude vyučovať. Školský zákon totiž hovorí, že každá škola musí postupovať podľa štátneho vzdelávacieho programu. Waldorfské školy majú však vlastné osnovy. "Bývalý minister školstva Eugen Jurzyca nám pri návšteve školy povedal, že predlžujú experimentálne overovanie o tri roky, aby za ten čas dopracovali legislatívu. Prešli tri roky a s legislatívou sa v tomto smere nič neurobilo. Miesto toho sa ministerstvo školstva snaží na nás aplikovať niečo, čo vzniklo tesne pred pôvodným dátumom ukončenia nášho overovania – pravidlá sa menia počas hry samotnej," nazdáva sa Činčurová. Rodičia si podľa nej školu vybrali práve preto, že poskytuje alternatívu.
V okolitých krajinách waldorfské školy fungujú buď ako štátne, ako je to napríklad v Česku, kde je 15 škôl s waldorfskou pedagogikou, či v Maďarsku (25 škôl), alebo ako súkromné. Tak je to vo väčšine krajín EÚ. Na Ukrajine sú štyri, v Rumunsku ich je 13, v Rakúsku 18 a vo Fínsku 26. V Bratislave prevádzkujú okrem základnej školy aj dva waldorfské detské kluby, pretože podľa zákona nemôžu fungovať ako waldorfské škôlky. Materské waldorfské školy nie sú zaradené do siete škôl, pretože podľa ministerstva školstva v súčasnosti štátny vzdelávací program pre materské školy neumožňuje uplatňovať waldorfský vzdelávací systém. Zriaďovateľ základnej školy požiadal štát aj o zaradenie strednej školy do školskej siete, ministerstvo však zatiaľ žiadosti nevyhovelo.
Žiaci waldorfskej školy sa neučia z klasických učebníc a nejdú podľa ministerstvom schválených rámcových učebných plánov štátneho vzdelávacieho programu, ktorý je stanovený pre základné školy. Takmer počas celého štúdia nedostávajú známky okrem posledných dvoch ročníkov. Okrem toho sa v škole napríklad kladie dôraz na ručné práce a remeslá.
Waldorfská pedagogika je založená na antropozofii, ktorej autorom je nemecký filozof Rudolf Steiner. Internetová stránka bratislavskej waldorskej školy ju charakterizuje ako filozofický smer, ktorý učí rozumieť človeku, vidieť svet a deje v súvislostiach, čo je predpokladom kvalitnej práce učiteľa.
maš vs