Bratislava 3. decembra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Pokles vedomostnej úrovne sa týka takmer všetkých typov škôl
Výsledky slovenských 15-ročných žiakov sú vo všetkých troch oblastiach – matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti po prvýkrát od roku 2003 výrazne nižšie ako priemer krajín OECD. Významne narástol počet žiakov v tzv. rizikovej skupine – s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň významne pokleslo percentuálne zastúpenie žiakov v najvyšších vedomostných úrovniach vo všetkých troch sledovaných oblastiach. Vyplýva to z najnovších výsledkov medzinárodnej štúdie PISA, o ktorých dnes informoval tlačový odbor ministerstva školstva.
Výskum na Slovensku realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) v apríli 2012 na reprezentatívnej vzorke 5737 pätnásťročných žiakov z 231 škôl. Išlo o základné školy, štvorročné a osemročné gymnáziá a stredné odborné školy. Hlavnou testovanou oblasťou štúdie PISA 2012 bola matematická gramotnosť. Sledovala sa však aj úroveň vedomostí a zručností žiakov z čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Celkovo sa tento rok do štúdie zapojilo 512.343 žiakov na celom svete.
Slovenská republika dosiahla v matematickej gramotnosti výkon na úrovni 482 bodov a umiestnila sa na 23. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD a v medzinárodnom porovnaní všetkých 65 zúčastnených krajín na 31. – 39. mieste. Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli krajiny ako Nórsko, Portugalsko, Taliansko, Španielsko, Ruská federácia, Spojené štáty americké, Litva, Švédsko a Maďarsko. “Z krajín OECD dosiahlo signifikantne nižší výkon ako SR len päť krajín – Izrael, Grécko, Turecko, Čile a Mexiko,” uviedol NÚCEM. Slováci majú v poslednom testovaní štatisticky významne nižší priemerný počet bodov z matematickej gramotnosti oproti všetkým predchádzajúcim cyklom štúdie (2003, 2006 aj 2009). “Oproti roku 2009 sa vo výsledkoch našich žiakov v PISA 2012 prejavilo zníženie v priemere o 15 bodov, čo znamená pre SR pokles z priemeru do úrovne pod priemerom krajín OECD,” zhodnotil NÚCEM. Pokles vedomostnej úrovne sa týka takmer všetkých typov škôl. Alarmujúci je podľa NÚCEM najmä pokles zastúpenia najúspešnejších žiakov v najvyššej vedomostnej úrovni na 8-ročných gymnáziách. Kým v roku 2003, keď bola matematika tiež hlavnou sledovanou oblasťou, sa v rizikovej skupine nachádzalo približne 20 percent žiakov, v roku 2012 sa v tejto skupine podľa NÚCEM nachádza už viac ako štvrtina žiakov (27,5 %).
Žiaci zo Slovenska sú na chvoste aj v čitateľskej gramotnosti. V tejto oblasti dosiahli výkon na úrovni 463 bodov a nachádzajú sa na 32. mieste v rámci 34 krajín OECD a na 43. mieste zo všetkých 65 zúčastnených krajín. Z krajín OECD dosiahli signifikantne nižšie výsledky v porovnaní so Slovenskom iba Čile a Mexiko. “Aj v predchádzajúcich cykloch sa výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzali pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Oproti roku 2009 sa však priemerný výkon našich žiakov ešte znížil o 14 bodov. Až 28,2 percenta žiakov sa svojím výkonom zaradilo do rizikovej skupiny, čo znamená, že títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktoré sú tak potrebné pre ďalšie vzdelávanie,” upozornil ústav, ktorí žiakov na Slovensku testoval.
Medzinárodná štúdia PISA sa uskutočňuje v trojročných cykloch
Výkon slovenských školákov v prírodovednej gramotnosti sa tiež nachádza pod priemerom zapojených krajín OECD. Porovnateľný výkon majú žiaci z Islandu, Dubaja (SAE), Izraela, Grécka a Turecka. Z krajín OECD signifikantne nižší výkon ako SR dosiahli iba Čile a Mexiko.
Medzinárodná štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zapojila v roku 2003. Hlavnou sledovanou oblasťou cyklu PISA 2012 bola matematická gramotnosť, v roku 2009 to bola čitateľská gramotnosť.
V rámci štúdie PISA 2012 krajiny dostali možnosť testovať aj finančnú gramotnosť a oblasť riešenia problémov. Novinkou bolo tiež to, že testovanie prebiehalo v papierovej aj elektronickej forme. Slovensko tieto možnosti využilo. Žiaci SR sa zapojili do testovania prostredníctvom testovacích zošitov a aj elektronicky prostredníctvom počítačov. Vyše 1000 žiakov otestovali aj z finančnej gramotnosti.
zf