Saudská Arábia stratila počas posledných troch rokov vedúci podiel na trhu v deviatich z pätnástich krajín, ako píše Financial Times. To je zrejmé z údajov o dovoze spoločnosti FGE. Obzvlášť výrazné poklesy boli v Číne, Spojených štátoch a Južnej Afrike. “Pre Saudskú Arábiu je veľmi ťažké za týchto podmienok na trhu predávať ropu. Jej súperi mali veľmi agresívnu stratégiu na veľmi preplnenom trhu,” uviedol analytik spoločnosti Citigroup.
V Číne klesol podiel na trhu Saudskej Arábie z 19 percent v roku 2013 na súčasných približne 15 percent, a to predovšetkým preto, že Rusku sa podarilo predať viac ropy. V Južnej Afrike klesol podiel na trhu v rovnakom období z viac ako 50 percent na zhruba 22 percent a v Spojených štátoch zo 17 percent na 14 percent. Pokles bol zaznamenaný aj v Thajsku, Južná Kórey, Taiwane a v niektorých krajinách západnej Európy. Na iných trhoch však boli dosiahnuté zisky – v Japonsku, Indii a Brazílii.
Krajina sa od začiatku poklesu cien ropy v roku 2014 snaží stabilizovať svoj podiel na trhu tým, že rozširuje export a snaží sa konkurentov vyhnať z ropného priemyslu. Táto stratégia sa môže zdať v súvislosti s údajmi od FGE len čiastočne úspešná, hoci globálny trhový podiel Saudskej Arábie sa vlani mierne zvýšil.
Niektorí analytici sa domnievajú, že Rijád pracuje na novej stratégii. Arabi v posledných rokoch ukázali veľký záujem o rafinérie. V marci bolo oznámené, že štátna ropná spoločnosť Saudi Aramco prevezme najväčšiu rafinériu v Severnej Amerike. Aj v krajinách, ako je India, Čína, Malajzia a Indonézia sa Saudi Aramco podľa informácií z Financial Times usiluje o investície do ropnej infraštruktúry. “To je budúcnosť saudskej exportnej stratégie. Vytvorenie dodávok v hlavných dovážajúcich krajinách vlastniacich rafinérie. Týmto spôsobom môžu zálohovať svoj podiel na trhu,” uviedol expert na Financial Times.