Moskva 19. októbra 2017 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Evgeny Biyatov)
Na výstave zbraní BIDEC 2017 v Bahrajne zástupcovia ruskej Vojensko-priemyselnej spoločnosti oznámili, že prebiehajú rokovania so slovenskou stranou o pravidelných dodávkach ruských obrnených vozidiel Tiger. Pričom jedného Tigra si Slovensko už kúpilo.
Prečo slovenská republika mieni ako jediná zo účastníckych krajín NATO využívať ruskú (a nie americkú, nemeckú, alebo francúzsku) obrnenú techniku? A mimochodom, je to technika civilného alebo vojenského určenia?
“Je to vlastne policajné auto”, vysvetlil v rozhovore pre Sputnik tlačový tajomník Vojensko-priemyselnej spoločnosti Sergej Suvorov.
Suvorov: Ide konkrétne o model SBM (špeciálny obrnený voz) VPK233136. Je určený pre prepravu policajného personálu a rôznych nákladov po obyčajných cestách a v teréne, a používa sa tiež ako dopravný prostriedok a operatívne služobné vozidlo v protiteroristických operáciách, pre ochranu posádky a policajného personálu pred strelnými zbraňami, črepinami munície a výbušnými zariadeniami. Vozidlo je obrnené, ale nemá vlastné zbrane. Môže prepravovať až deväť ľudí vrátane vodiča. Maximálna rýchlosť najmenej 125 km/h, v skutočnosti môže byť oveľa vyššia. Trieda ochrany je podľa GOST piata, pancier odolá aj guľke z Kalašnikova kalibru 7,62 mm.
Kedy začali Tigre prvýkrát vyrábať v Rusku?
Od konca 90. rokov, kedy bolo potrebné urobiť vozidlo rovnakej triedy, ako je americký Hummer. Naši konštruktéri ho vyvinuli, vyskúšali, a od roku 2005 sa začal vyrábať sériovo. Pôvodne sme vyrábali Tigrov s americkým motorom CUMMINS B-205, od roku 2010 sa vybavujú všetky obrnené vozy s ruským rôznopalivovým dieselovým motorom JAMZ-534 vyrábaným v Jaroslavli.
Kam dodávate obrnené vozidlá Tiger?
Pracujú už v desiatich krajín. V Číne, Uruguaji, Kongu, Guinei, Arménsku či Kazachstane.
Ale nie v krajinách NATO, kde snáď dávajú prednosť americkej technike…
Z členských krajín NATO kupuje ruských Tigrov len Slovensko. Turci majú vlastné vozidlo, Francúzi a Nemci tiež svoje. Americký Hummer vyrába General Motors, no v Európe ho nekupujú, pretože je oveľa horší, než európske a ruské alternatívy. Na výstave IDEX 2003 v Abú Zabí uviazol Hummer tam, kde Tiger ani neznížil rýchlosť. V priebehu úradných skúšok sa Tigre vyšplhali na horské priesmyky vo výške cez 4000 metrov nad morom. Skrátka, obrnený “Američan” prehráva s “Rusom” vo všetkých ukazovateľoch, aj keď ich porovnanie nebude úplne korektné – Hummer je totiž o niečo menší. Avšak pokiaľ ide o spoľahlivosť, prejazdnosť a ochranu sa našim Tigrom nevyrovná.
A prečo nie sú tieto obrnené vozidlá na zozname techniky, ktorej dodávky z Rusku sú dnes zakázané?
Viete, tie sankcie vymysleli Američania, a Európa musí predsa nejako žiť. Slováci, keď si vyberajú obrnený voz pre MV, dávajú pozor na jeho charakteristiky a prednosti pred inými atribútmi. A vyšlo najavo, že ruské Tigre sú spoľahlivejšie, jednoduchšie na ovládanie a konečne aj lacnejšie, než americký, a tiež nemecký, francúzsky a švajčiarsky produkt. Západní konkurenti sa teraz samozrejme snažia zo všetkých síl zabrániť realizácii dohody o dodávkach našich Tigrov na Slovensko na pravidelnom základe, aby predali Slovákom vlastnú techniku. A preto sa objavujú všelijaké argumenty. Aj sankcie. Dúfame však, že v budúcom roku budú všetky zložité otázky v rokovaniach urovnané, a od predaja jednotlivých strojov prejdeme k pravidelnej spolupráci.
Jana Petrova