Ruská stratégia vytesňovania amerických špionážnych lietadiel vo vzduchu

❚❚

Bratislava/Moskva 4. mája 2016 (HSP/Foto:tabloidpulsa,TASR/AP-Vladimir Isachenkov)

 

Keďže téma “blízkych kontaktov leteckého druhu” medzi USA a Ruskom momentálne rezonuje v tlači, celkom som sa potešil, keď som na rusvesna.su našiel informácie Vladimíra Tučkova o tomto fenoméne. Podľa mňa ide o celkom zaujímavé informácie, ktoré by mohli byť pre čitateľov Hlavných správ zaujímavé, preto som niektoré časti Tučkovovho materiálu použil v tomto príspevku. Záujemci si Tučkovov článok môžu pozrieť tu.

Ruská stíhačka
Ruská stíhačka

Američanom sa podľa Tučkova nepáčia prelety ruských lietadiel v tesnej blízkosti ich špionážnych a prieskumných strojov. Podľa ich slov Rusi ohrozujú svojimi manévrami bezpečnosť amerických strojov, takže posádky amerických špionážnych Boeingov musia v obavách o svoju bezpečnosť prudko zmeniť kurz letu.

.

Tučkov potom uvádza už známe fakty kontaktov medzi ruskými a americkými strojmi za posledné týždne (14.4.2016 vs SU-27 Boeing RC 135 Kaliningrad, 21.4.2016 Mig-31 vs Boeing P-8 Poseidon Kamčatka, 27.4.2016 SU-27 Boeing RC 135 Baltské more). V ruskej terminológii sa na to, čo robia ruskí stíhači používa výraz перехватит – perechvatiť, toto slovo má viacero významov (zachytiť, zaregistrovať, stiahnuť, uchopiť, zovrieť, všimnúť si, ale aj zahryznúť).

Žiaden z týchto slovenských ekvivalentov sa na to, čo sa odohrá vo vzduchu medzi ruským a americkým lietadlom nedá presne použiť. Možno to súvisí s tým, že Slovensko má momentálne cca 3 bojaschopné stíhačky Mig-29 a v súčasnosti nemá v stíhacom letectve žiadne bojové skúsenosti – aspoň ja neviem o jedinom prípade po roku 1945, kedy by sa slovenskí stíhací piloti zúčastnili nejakej bojovej misie.

.

Stíhačky Mig-29 sme získali od ZSSR ešte v roku 1989 a ich počet sa po rozdelení Československa v roku 1993 delil v pomere 2:1, takže Slovensko získalo 10 strojov, z toho bol jeden stroj dvojmiestny – cvičný. V rámci deblokácii ruských dlhov sme potom získali ešte ďalších 14 migov, pričom tri Mig-29 sme už stratili – dva sa zrazili pri cvičnom lete na Sliači a jeden zhorel pre poruchu motora.

Druhá vláda Mikuláša Dzurindu poslala 12 Migov do Ruska na modernizáciu. Lietadlá získali špeciálnu kamufláž, nové komunikačné a navigačné systémy a ich životnosť sa predĺžila do roku 2025. Ostatné Mig-29 boli postupne odstavené a nastal proces kanibalizácie – začali sa používať ako zásobáreň náhradných dielov pre funkčné stroje.

Slovenské Mig-29 sú plnohodnotné nadzvukové stroje, ktoré dokážu brániť slovenské hranice. Expremiérka Iveta Radičová svojho času oznámila, že slovenská armáda má len tri letuschopné migy, minister Martin Glváč neskôr povedal, že tento počet sa zvýšil. Slovenské Migy neboli nasadené v zahraničí, zúčastnili sa len cvičení v Poľsku a Rusku. Ich nízky počet je takisto problémom, ak by dva Mig-29 odleteli na cvičenie, jeden slovenský Mig-29 nedokáže brániť slovenský vzdušný priestor.

Nevýhodou slovenských Mig-29 je aj obmedzená schopnosť komunikácie s letectvom NATO. Slovenský pilot na Mig-29 môže komunikovať so západnými pilotmi pomocou vysielačky, informácie z radarov si však kvôli nekompatibilnosti ruského a amerického systému nedokáže vymeniť. Pre Slovákov sa ukazuje ako problém aj skutočnosť, že Mig-29 má 2 motory, takže spotreba je dvojnásobná, taktická výhoda 2 motorov, kedy pri bojovej akcii dokáže Mig-29 letieť aj s jedným zničeným motorom je pre slovenských pilotov, lietajúcich vpodstate len na trenažéri zbytočná. Navyše dvojmotorové lietadlo má aj 2x viac súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť.

Na snímke ruská nadzvuková stíhačka SU-24
Na snímke ruská nadzvuková stíhačka SU-24

Takže stav slovenského stíhacieho letectva evidentne neumožňuje rozvinutú leteckú útočnú terminológiu a tak na ruský výraz перехватит – perechvatiť nemáme ako som spomenul jednoduchý slovenský ekvivalent. Musíme si vypomáhať opismi, alebo tým, že do slovenčiny zavedieme ruský termin перехватит – perechvatiť. Ja som sa rozhodol prebrať ruský ekvivalent.

.

Pod pojmom “перехватит – perechvatiť” nech si teda čitateľ zjednodušene predstaví činnosť, pri ktorej sa ruská stíhačka vo vyššej rýchlosti priblíži do tesnej blízkosti amerického lietadla (Američania hovorili o vzdialenosti 8 – 15 metrov), pričom šíriace sa vzduchové vlny môžu mať negatívny dopad na ovládanie amerického stroja a kvôli možnej kolízii musí niekedy posádka perechvateného lietadla prudko zmeniť smer.

Pre neohrabaný špionážny Boeing môže zmena kurzu znamenať nepríjemné množstvo manévrov, lietadlo musí urobiť oblúk, znova sa dostať na letovú hladinu a do línie, v ktorej dokáže senzormi zbierať citlivé informácie. Navyše ak sa tak stane v blízkosti ruských hraníc, kvôli tomu aby americké lietadlo nenarušilo ruský vzdušný priestor je americká posádka nútená daný manéver úniku vykonať na malom priestore, čo môže byť pre pilotov Boeingu naozaj frustrujúce. Pritom vedia, že ak aj urobia obrovský oblúk a pripravia si nový koridor, Rusi ich znova perechvatia a tak sa radšej Boeing otočí a letí na základňu.

Aby sme to teda zhrnuli Rusi vďaka perechvateniu znemožnia špionážnym lietadlám vykonávať ich činnosť. Osobne to považujem za normálne a podľa môjho názoru si citlivé informácie chráni každý štát. Takže americké rozhorčovanie nie je namieste a nie je ani oprávnené. Nemyslím si, že by USA povolili ruskému špionážnemu lietadlu lietať si v blízkosti základne atómových ponoriek v Norfolku.

Vladimír Tučkov uviedol vo svojom príspevku veľmi zaujímavý fakt. Podľa jeho slov sú naozaj asi perechvatky pre amerických pilotov frustrujúce. V roku 2014 nad Baltickým morom sa pri trochu drsnejšej perechvatke SU-27 (vo vzdialenosti 8 m) americká posádka Boeingu tak zhysterizovala, že v šoku narušila vzdušný priestor Švédska. Samozrejme zo strany Švédska nezazneli v mediálnom priestore žiaden sťažnosti o nebezpečnom narušení švédskej hranice, aký Švédi obligátne vypúšťajú vždy, keď sa ruské lietadlo len priblíži na dohľad Švédska.

Tučkov sa potom vo svojom článku venuje niektorým technickým dátam ruských strojov Mig-25, Mig-29, Mig-31, modernizovaný Mig-31BM Su-27, pričom si všíma ich výzbroj, dostupnosť, rýchlosť. Porovnáva aj technické dáta amerických strojov (Boeing RC-135, Boeing P-8 Poseidon, historický Boeing RB-47 Stratojet), pričom práve na príklade špionážneho Boeingu RB-47 Stratojet z 50 rokov 20. storočia poukazuje na to, že do roku 1959 Mig-17 nedokázali zabrániť americkým špionážnym strojom prelietavať nad ruským územím a zbierať citlivé informácie.

.

V histórii známy pokus 6 stíhačiek Mig-17 v roku 1954 v oblasti Kolského polostrova zastaviť americké lietadlo Boeing RB-47 Stratojet sa skončil neúspechom, stíhačky Mig-17 nedokázali preniknúť do výšky, v ktorej operovalo americké lietadlo a nedokázali vo výške v ktorej dokázali operovať vyvinúť dostatočnú rýchlosť na to, aby sa dokázali priblížiť na dostrel americkému stroju. Šesť strojov vyletelo preto, lebo šli “nadoraz a na plný plyn”, Sovieti vedeli, že technicky majú ich stroje problémy, dúfali že sa aspoň jednému podarí americké lietadlo zostreliť a kvôli zostreleniu akceptovali aj technické zničenie vlastných strojov.

Prvým perechvatčikom v sovietskej histórii bol v roku 1959 kapitán Vasilij Ambrosievič Poljakov na Mig-19. Američania neočakávali že Rusi vyvinuli nový typ stíhačky a Mig-19 bude schopný adekvátne zasiahnuť. Americký pilot Boeingu RB-47 Stratojet Wiliam Palm ako obyčajne nereagoval na ruskú výzvu a zvýšil rýchlosť s cieľom Rusovi uniknúť. Kapitán Poljakov preto americké lietadlo zostrelil.

Išlo o Rusmi prvé zostrelené americké lietadlo v čase Studenej vojny. Traja americkí členovia posádky, ktorí zbierali špionážne informácie zahynuli v lietadle, piloti a navigátor vyskočili a spadli do studených vôd pri morskom pobreží. Jeden z nich zahynul na podchladenie, dvaja Američania sa dostali do zajatia.

Američania zistili, že Rusi vyvinuli proti ich Stratojetu protizbraň a ďalším známym projektom z histórie bolo zavedenie špionážneho amerického lietadla Lockheed U-2, ktorý USA začali vyvíjať takisto v 50 rokoch. Do roku 1960 lietadlo, ktoré lietalo vo veľmi vysokých výškach a s vysokou rýchlosťou dokázalo beztrestne preletieť nad územím ZSSR 24 krát. Dňa 1.5.1960 však lietadlo zostrelila sovietska protilietadlová raketa a pilot Powers sa dostal do sovietskeho zajatia. V pomerne krátkom čase potom ruské protiletecké rakety dokázali zostreliť U-2 aj nad Kubou, Čínou a Vietnamom, takže aj tento americký projekt odišiel do zabudnutia.

Američania potom vyvinuli v roku 1964 stroj Lockheed SR-71 Blackbird, ktorý dokázal operovať vo výške 25600 metrov a v tejto výške bol aj dostatočne rýchly a obratný. Američania ho koncipovali tak, aby dokázal v prípade nutnosti rýchlosť zvýšiť a uniknúť aj rakete. Použili aj tzv. stealth technológie, vďaka ktorým malo byť lietadlo neviditeľné pre radary nepriateľskej strany.

Projekt sa ukázal byť neskôr ako neefektívny. Pri vysokých rýchlostiach sa lietadlo mohlo rozpadnúť a v infračervenom spektre lietadlo bolo možné bez problémov odhaliť, pretože produkoval enormné množstvá horúcich výfukových spalín. Američania používali tento stroj na prelety pri ruských hraniciach a zber citlivých informácii.

Novo skoncipovaný Mig-31 však dokázal sledovať americký stroj aj do výšok v ktorých Blackbird operoval a prišlo k prvým perechvatkám, pri ktorých ruskí piloti zameriavali americké lietadlo a simulovali aj letecké útoky. Lietadlo slúžilo v americkom letectve v období rokov 1964 – 1998. Stíhačky Mig-31 potom perechvatili americké Blackbirdy ešte veľakrát a zahnali ich od hraníc ZSSR a Ruska

Projekt Blackbird sa USA snažili modernizovať aj v období svojho najväčšieho rozmachu 1990 – 2000. Cena však bola privysoká a tak toto v podstate dobré lietadlo kvôli technickému zastaraniu museli v roku 1998 vyradiť zo svojich ozbrojených síl, pričom adekvátnu náhradu zaň doteraz nemajú.

Po zavedení ruských protileteckých rakiet S-300 do výzbroje, USA na vývoj rýchleho a obratného špionážneho lietadla rezignovali. Dôvodom bol nedostatok financií a kapacity ruských S-300. (S-400 a S-500 sú ešte lepšie). Preto začali využívať upravené verzie osvedčených civilných Boeingov, ktoré sú lacné a netreba ich vyvíjať. Koncepcia Boeing RC-135 pochádza zo 60 rokov a vyrába sa dodnes

Výhodou tohto stroja je možnosť operovať vo vysokých hladinách, robustnosť, bezpečnosť a veľkosť lietadla – možno ho preplniť naozaj sofistikovanou špionážnou technikou. Nevýhodou sú nízka manévrovateľnosť a neschopnosť sa brániť. Preto sa americkí piloti tak veľmi obávajú ruských perechvatiek v tesnej blízkosti. Opätovne podčiarkujem, ide o starý a civilný stroj upravený pre vojenské účely, nič nového.

.

Boeing P-8 Poseidon je upravená verzia civilného lietadla, ktoré lieta nad oceánmi s cieľom hľadať nepriateľské ponorky. Táto verzia Boeingu vznikla v roku 2013, špionážna aparatúra tohto stroja má iné úlohy a nie je prispôsobená na zber dát z pozemného priestoru. Tieto lietadlá hľadajú špeciálne ponorky a nad pevninou vpodstate nelietajú.

Branislav Krasnovský

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ


Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

Včera 20:18

Holandská vláda v piatok spustila nový plán na boj proti antisemitizmu. Došlo k tomu iba dva týždne od násilných nepokojov v krajine, ktoré sa odohrali medzi propalestínskymi demonštrantmi a izraelskými fanúšikmi po futbalovom zápase Ajaxu Amsterdam proti Maccabi Tel Aviv.

Včera 20:17

Epidémia vírusového ochorenia mpox naďalej predstavuje ohrozenie verejného zdravia medzinárodného významu. Rozhodla o tom v piatok Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ktorá ponechala výstrahu pred touto epidémiou na najvyššom možnom stupni.

Včera 20:11

Ukrajina požiadala svojich západných partnerov o pomoc pri modernizácii protivzdušných systémov obrany po tom, čo Rusko tento týždeň podniklo útok na mesto Dnipro hypersonickou balistickou raketou. Vylepšený systém by mal byť podľa piatkového vyjadrenia ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského schopný brániť krajinu pred “novými hrozbami”.

Včera 19:28

Ruské sily začiatkom októbra na východe Ukrajiny v priebehu jedného incidentu popravili zastrelením piatich ukrajinských vojnových zajatcov. V piatok to uviedla ukrajinská generálna prokuratúra.

Včera 19:25

Centristická Občianska koalícia (KO) poľského premiéra Donalda Tuska usporiadala v piatok primárky s cieľom vybrať kandidáta, ktorý sa zúčastní na budúcoročných prezidentských voľbách.

Včera 19:23

Západ sa v skutočnosti otvorene pripravuje na vojenskú akciu proti Rusku a Bielorusku, povedal štátny tajomník bieloruskej bezpečnostnej rady Aliaksandr Volfovič.

„Bielorusko a Rusko sú v podmienkach ostrej geopolitickej konfrontácie naďalej pod vplyvom rastúcich negatívnych trendov v oblasti bezpečnosti … Aktivity a charakter riešených úloh naznačujú, že Západ sa v skutočnosti otvorene pripravuje na vojenskú akciu proti Rusku a Bielorusku,“ cituje agentúra BelTA Volfoviča.

Predtým bieloruská štátna televízia informovala o „pláne opozície a Západu“ zaútočiť na 4 územia na juhozápade krajiny.

Včera 19:01

Futbalisti FC ViOn Zlaté Moravce-Vráble zvíťazili nad tímom Stará Ľubovňa Redfox Football 1:0 v piatkovej dohrávke 14. kola MONACObet ligy. Domáci potvrdili 4. miesto v tabuľke a bodovo sa dotiahli na tretie Malženice. Stará Ľubovňa prehrala po dvoch dueloch a je na predposlednej 13. priečke.

Včera 18:58

Letisko Gatwick pri Londýne opätovne otvorilo svoj Južný terminál pre zamestnancov, postupne sa sprístupní aj cestujúcim. Bezpečnostný poplach si v piatok vyžiadal jeho uzavretie a evakuáciu osôb po objavení podozrivého predmetu v batožine. Na mieste preventívne zasahovali policajné jednotky na zneškodňovanie bômb.

Včera 18:43

Taliansky lyžiar Tommaso Sala vynechá pre vážne zranenie kolena celý zvyšok sezóny Svetového pohára i februárové MS v Saalbachu. Dvadsaťdeväťročný špecialista na slalom si v príprave na víkendové preteky SP v Gurgli roztrhol väzy v ľavom kolene a musí podstúpiť operáciu. Zranil sa počas tréningu vo Val Senales. V prestížnom seriáli sa doteraz deväťkrát dostal do elitnej desiatky, vždy v slalome. Informoval portál eurosport.it.

Včera 18:32

Rusko v noci na piatok pri ďalšom rozsiahlom leteckom útoku vypustilo na Ukrajinu 114 bezpilotných lietadiel, z nich 64 zostrelili systémy protivzdušnej obrany a ďalších 41 sa stratilo.

Včera 18:31

Rusko bude pokračovať v testoch svojej novej hypersonickej balistickej rakety Orešnik v bojových podmienkach, povedal v piatok ruský prezident Vladimir Putin. Jej štvrtkové odpálenie na ukrajinské mesto Dnipro označil za úspech.

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke stánok s jedlom na Staromestských vianočných trhoch na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave vo štvrtok 21. novembra 2024

Autor: TASR - Pavol Zachar

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.

Video

.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Viktor Pondělík

Erik Majercak

Marek Brna

Milan Šupa

Ivan Štubňa

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali