Za nevyvážené a tendenčné považuje včerajšie reportáže, ktoré odzneli v STV a v televízii Markíza i články uverejnené vo včerajšom a dnešnom vydaní denníka Sme, Nový čas a Plus 1 deň, pričom niektoré médiá vôbec nebrali do úvahy vydané stanoviská VšZP.
VšZP si vždy zakladala na korektnej spolupráci s médiami a aj naďalej jej na nej záleží. Nemôže však tolerovať, ak médiá zavádzajú a neobjektívne informujú verejnosť.
A to ani vtedy, ak “len” tlmočia názory opozície, ktorá sa na údajných “kauzách” Miroslava Vaďuru z minulosti priživuje alebo neoverené a nepravdivé informácie, ktoré prostredníctvom médií verejnosti podsúva Transparency International Slovensko.
Verejnosť má právo na pravdivé a objektívne informácie o osobe človeka, ktorý riadi VšZP a médiá by toto právo mali rešpektovať.
V kontexte zverejnených informácií je však Miroslav Vaďura vykreslený ako človek, ktorý má za sebou škandalóznu minulosť a spôsobil štátu obrovské škody, ba dokonca, že ohrozil zdravotnú starostlivosť, čo nie je pravda.
VšZP preto opätovne v oboch spravodajských agentúrach uverejňuje dve tlačové správy so stanoviskom k obom údajným “kauzám” generálneho riaditeľa Miroslava Vaďuru, ktorých sa mal dopustiť v čase, keď bol riaditeľom Univerzitnej nemocnice v Bratislave. Každý novinár, ktorý bude chcieť o údajných “kauzách” písať, v nich nájde odpovede na svoje otázky a nebude sa musieť skrývať za slovíčko “údajne”.
xxx
Transparency International Slovensko (ďalej len “TIS”) dnes zverejnila informáciu, že Univerzitná nemocnica Bratislava v čase, keď jej šéfoval súčasný generálny riaditeľ VšZP Miroslav Vaďura, kúpila 64-vrstvové CT o 400 tisíc eur drahšie ako nemocnica v Ostrave. Toto tvrdenie je klamstvo. Pravdou je, že nemocnica kúpila za tú istú uvádzanú cenu 1,39 mil. eur neporovnateľne výkonnejšie 128-vrstvové CT.
TIS zároveň uviedla, že technická podmienka “chladenie vodou” vylúčila z verejného obstarávania štyroch z piatich uchádzačov. Podmienka bola stanovená preto, lebo pôvodné zariadenie fungovalo tiež na chladenie vodou. Priestor pre osadenie nového CT nemal vybudovanú ani primárnu vzduchotechniku a jej vybudovanie by si vyžiadalo dodatočné investície. Navyše, chladenie vodou má veľkú prevádzkovú výhodu v tom, že v prípade poruchy chladenia sa používa priamo voda z vodovodu.
Verejné obstarávanie na predmetné CT bolo vyhlásené vo Vestníku 17.7.2009. Podpis rámcovej zmluvy sa uskutočnil v apríli 2010 a samotný nákup bol realizovaný už za nového riaditeľa M. Buchu v decembri 2011. Príslušná faktúra bola vystavená 13.3.2012 a uhradená 26.3.2012, pričom čiastočné zdroje na úhradu poskytol príspevkom v tom čase už odstupujúci/odchádzajúci minister Ivan Uhliarik.
Je zarážajúce, že TIS, ktorá sa dnes tejto téme venovala, si neoverila ani základné fakty týkajúce sa tohto verejného obstarávania.
Mimochodom, keďže klamlivé informácie ohľadom kúpy tohto CT prístroja sa objavili už v minulosti, vedenie UNB dňa 7.11.2012 (Žiadosť má k dispozícii aj VšZP) požiadalo Petit Press ako vydavateľa denníka SME o uverejnenie opravy, k čomu do dnešného dňa nedošlo.
Otázkou je, komu a na čo majú slúžiť klamlivé a zavádzajúce informácie a prečo ich médiám a ich prostredníctvom aj verejnosti podsúva práve organizácia, ktorá má v názve “transparentnosť”?
xxx
V súvislosti s vymenovaním Ing. Miroslava Vaďuru, MPH za predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa VšZP sa v médiách objavili viaceré nepravdivé tvrdenia, týkajúce sa predaja prebytočného nehnuteľného majetku počas jeho pôsobenia vo funkcii riaditeľa FNsP Bratislava (terajšia UNB Bratislava, ďalej len “Nemocnica”).
Predmetom odpredaja boli pozemky označené v liste vlastníctva výhradne ako zastavané plochy a nádvoria, respektíve ostatné plochy, vrátane plochy určenej na krízové pristávanie vrtuľníka. V zmysle zákona o civilnom letectve táto plocha nespĺňa atribúty tzv. malého letiska a každé pristátie záchrannej služby je výhradne v kompetencii a na zodpovednosti pilota. Nemocnica v rámci odpredaja zabezpečila funkčnosť všetkých vtedajších činností v danom priestore, okrem iného aj prístupovej cesty k pristávacej ploche, ako aj k ďalším prevádzkovým budovám. Funkčnosť všetkých objektov na predmetných pozemkoch bola zabezpečená zmluvou o zriadení vecného bremena a to bezodplatne a časovo neobmedzene. To znamená, že v žiadnom prípade nemohlo dôjsť k následnému ohrozeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti.
O predaji prebytočného majetku – pozemkov vo vlastníctve Nemocnice – rozhodla Nemocnica v októbri 2009. Dôvodom bol fakt, že Nemocnica potrebovala krízové investície na zabezpečenie základnej zdravotnej starostlivosti pre pacientov. Vtedajšie príjmy zo zdravotného poistenia totiž nezodpovedali vynaloženým nákladom na zdravotnú starostlivosť. Navyše, Nemocnica z titulu svojej regionálnej príslušnosti k Bratislavskému samosprávnemu kraju nemala možnosť čerpať prostriedky z fondov EÚ, tak ako ostatné nemocnice. Jediným riešením pre štatutára bol teda odpredaj prebytočného majetku štátu, ktorý na seba viazal každoročné neefektívne a zbytočné prevádzkové náklady.
Osobitné ponukové konanie prebehlo v zmysle platnej legislatívy, pri dodržaní všetkých zákonných požiadaviek. To znamená, že štatutár získal predbežný súhlas MZ SR, ponúkol prebytočný majetok v rámci ponukového konania štátnym organizáciám, ktoré oň však neprejavili záujem, informáciu zverejnil v celoštátnom denníku, ako aj v povinnom elektronickom registri, vedenom MF SR (ropk.sk).
Cena bola stanovená jediným možným zákonným postupom, teda na základe ocenenia stanoveného znaleckou organizáciou. Presný postup stanovuje zákon č.278/1993 Z. z. o správe majetku štátu. To znamená, že Nemocnica musela osobitné ponukové konanie vyhlásiť za cenu, ktorú stanovil znalec v zmysle vyššie citovaného právneho predpisu, v súlade so zaradením predmetných pozemkov na liste vlastníctva.
Po splnení všetkých zákonom stanovených náležitostí Nemocnica vyhlásila súťaž, na ktorú reagoval jeden záujemca. K odpredaju prebytočného majetku štátu však napokon nedošlo. Dňa 2.7.2010 sa obidve strany, vzhľadom na zistenú existenciu súdneho sporu ešte z roku 1992, dohodli na odstúpení od kúpnej zmluvy, čo potvrdil aj notársky úrad 11.7.2010. Žiaden predaj pozemkov sa neuskutočnil a teda ani nedošlo k žiadnej škode. Potvrdzuje to aj záznam o výsledkoch následnej finančnej kontroly MZ SR z 26.7.2010, ktorú nariadil vtedajší minister zdravotníctva Ivan Uhliarik. Kontrola jednoznačne preukázala, že v postupoch štatutára nedošlo k žiadnemu pochybeniu a že Nemocnica konala v súlade s ustanoveniami zákona č.278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov. (Záznam z predmetnej kontroly je k dispozícii k nahliadnutiu vo VšZP).
Pokiaľ ide o predaj tohto majetku, do dnešného dňa sa nenašiel žiaden kupec, ktorý by bol ochotný odkúpiť tieto pozemky aspoň za pôvodne vyhlásenú cenu.
– Mgr. Petra Balážová vedúca referátu komunikácie a hovorkyňa Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s.