Bratislava 28. januára (TASR) – Pre Slovákov, podobne ako pre väčšinu obyvateľov strednej a východnej Európy (SVE), sú pri nákupoch najpodstatnejšími faktormi cena a dostupnosť výrobkov. Závery vychádzajú z prieskumu spoločnosti PayPal. "Dva najvýraznejšie závery správy sú rastúci počet nízkych zahraničných transakcií v sume 30 až 70 eur a posilňujúca rola Ázie ako obľúbenej nákupnej destinácie," priblížil regionálny manažér spoločnosti PayPal pre SVE Damien Perillat.
Viac než polovica Slovákov (52 %) volí online nákupy v zahraničí najmä kvôli nižším cenám. Druhým dôvodom je, že požadovaný tovar nie je na slovenskom trhu dostupný (31 %). Respondentom na domácich trhoch taktiež chýba dostupnosť najnovšej verzie produktu (11 %).
Slovenskí zákazníci kupujú oblečenie najčastejšie v krajinách Európskej únie (32 %), USA (16 %) a v Ázii (13 %). Elektroniku najčastejšie nakupujú na miestnom trhu, ale taktiež v Ázii (30 %), krajinách EÚ (22 %) a v USA (11 %). Keď Slováci hľadajú lacnejšiu alternatívu značkových zariadení, mieria na ázijský trh.
Najobľúbenejšou cieľovou kategóriou nákupov je elektronika (41 %). Nasleduje oblečenie (30 %), digitálne produkty a softvér (28 %), hodinky a šperky (16 %), ako aj parfumy a kozmetika (10 %). Podiel zákazníkov, ktorí pri online nákupoch zaplatia vyše 200 eur, je najvyšší v Rumunsku a na Slovensku (39 %). Nasleduje Česká republika (33 %), Maďarsko (26 %) a Poľsko (22 %).
Viac než tretina opýtaných uskutoční online nákup v zahraničí aspoň dvakrát za štvrťrok (37 %). Jedna pätina (20 %) vykonáva medzinárodné transakcie najmenej raz mesačne, menej než raz do roka nakúpia iba 4 % respondentov.