Bratislava 2. júna 2015 (HSP)
Najväčší spoločenský prínos majú projekty zamerané na včasné varovanie pred zemetraseniami, hra umožňujúca výučbu anorganickej chémie zábavnou formou, herná terapia pre pacientov s pohybovými obmedzeniami a vytváranie street workout programu v slovenských mestách
Takto to vyhodnotila odborná porota v spolupráci s verejnosťou v záverečnom hlasovaní súťaže Social Impact Award 2015 o najlepšie nápady v oblasti spoločensky prospešného podnikania. „Oproti minulému roku sme mali väčší problém definovať desiatku finalistov. Projekty boli lepšie popísané a premyslené,“ hodnotí Juraj Kováč, manažér súťaže SIA pre Slovensko.
Pri rozhodovaní o víťazoch brali porotcovia do úvahy tri kritériá. Prvým bola veľkosť spoločenského dopadu. Hodnotili, akému počtu ľudí projekt môže reálne pomôcť, ako aj aktuálnosť témy, ktorú rieši. Druhým kritériom bola udržateľnosť projektu. Zvažovala sa robustnosť biznis modelu a jeho schopnosť generovať príjmy. Posledné kritérium posudzovalo schopnosť tímu a mieru inovácie. Na základe týchto kritérií sa na víťazných priečkach umiestnili projekty ChemPlay, Quake resQ a Leapkin.
ChemPlay je nová didaktická hra na zábavné a príťažlivé učenie anorganickej chémie. Hráči spoznávajú chemické prvky, zbierajú ich a skladajú z nich zlúčeniny. Niektoré políčka vyžadujú splnenie špeciálnych úloh. Súčasťou hry je publikácia “Ako na zlúčeniny,” ktorú napísali autori hry vo veku 14 rokov. Hra bola testovaná na viacerých školách priamo vo vyučovacom procese s vysoko pozitívnymi ohlasmi.
Na následky zemestrasení zahynie každý rok v priemere až 63 000 ľudí. Týmto nešťastiam sa však dá vyhnúť alebo minimálne znížiť straty na životoch včasným varovaním obyvateľstva. Tím Quake resQ vyvinul zariadenie Qbox, ktoré dokáže merať predotrasy a poskytnúť obyvateľom včasné varovanie pomocou mobilnej aplikácie či automaticky vypnúť plyn alebo elektriku v ohrozených domácnostiach.
LeapKin je herný systém pre pacientov s pohybovými obmedzeniami. Herným ovládačom je telo pacienta snímané bežne dostupným herným senzorom. Pacient môže hrať hru s ďalším pacientom, zdravým kamarátom, rodičom alebo súrodencom, čím si vytvárajú aj nové sociálne kontakty a priateľstvá. Systém poskytuje štatistiky, ktoré zbiera z pohybových senzorov priamo terapeutovi.
V hlasovaní ľudu zvíťazil projekt OCTAGO. Ide o tím nadšencov, ktorí pretavili svoju vášeň do podnikania. Budujú ihriská na cvičenie s vlastnou váhou a aktívne začínajú podporovať rozvoj tohto športu na Slovensku. Mestám ponúkajú 6 mesačný rozvojový program, v rámci ktorého sa popri výstavbe parku vybuduje aktívna komunita cvičiacich.
Všetky víťazné projekty čaká letný inkubačný program od Rozbehni sa!. Autori projektov získali finančnú odmenu od Nadácie Slovenskej sporiteľne vo výške 1500€. Navyše projekt, ktorý počas inkubátora a realizácie nápadu urobí najväčší pokrok, získa dodatočných 1500 EUR.
Social Impact Award je medzinárodná súťaž pre mladých ľudí, ktorí majú nápad ako udržateľnou a inovatívnou cestou riešiť spoločenské problémy vo svojom okolí. Projekt organizuje Rozbehni sa! za podpory Nadácie Slovenskej sporiteľne a Nadácie ERSTE.