Washington 7. septembra 2017 (HSP/Politikus.ru/Foto:TASR/AP/Charles Dharapak)
Americké ministerstvo obrany podľa denníka The Wall Street Journal stále nevie nájsť náhradu za ruské raketové motory RD-180. Kvôli pretrvávajúcim technickým a finančným problémom sa bude musieť Pentagon spoliehať na ruské technológie až do polovice budúceho desaťročia, čo je oveľa dlhšie než sa pôvodne predpokladalo.
Vládne zdroje vo Washingtone priznávajú, že hlavný partner Pentagonu v oblasti raketového programu United Launch Alliance (ULA) zatiaľ nemá efektívnu alternatívu za raketové nosiče „Atlas V“, vyvinuté ešte v 90-tych rokoch a vybavené ruskými raketovými motormi RD-180. Táto situácia sa pravdepodobne nezmení skôr ako v roku 2024, prípadne 2025, avšak podľa niektorých odborníkov je celkom možné, že Američania sa neobídu bez ruských raketových motorov až do roku 2028.
Politické kruhy vo Washingtone už dlhšie trápi závislosť Pentagonu od ruských raketových technológií zvlášť v situácii zhoršujúcich sa americko-ruských vzťahov. Problémom je, že ruské raketové motory RD-180 sú pravidelne využívané pri vynášaní väčšiny amerických družíc na obežnú dráhu aj napriek tomu, že súkromná spoločnosť SpaceX údajne ponúka rovnaké služby za cenu, ktorá by mala byť o 40% nižšia než sú ceny, ktoré si účtuje ULA.
Pentagón vkladá svoje nádeje do vývoja nového raketového motoru v réžii spoločnosti Boeing-Lockheed, ktorým by mali byť vybavené budúce americké raketové nosiče triedy Vulcan. Podľa predbežného harmonogramu však rakety Vulcan nebudú certifikované skôr ako v rokoch 2022-2023, Takže ULA bude nútená využívať existujúce rakety triedy Atlas až do polovice budúceho desaťročia. Do tej doby sa nedá očakávať ich nahradenie raketami Vulcan. Pokusy o provizórne nahradenie ruských raketových motorov RD-180 vlastným americkým analogickým strojom BE-4 skončili fiaskom.
Vzhľadom na tieto problémy odsúhlasil Senát amerického Kongresu ešte v júni 2016 nákup novej série ruských raketových motorov RD-180. Od využívania ruských raketových motorov RD-180 do veľkej miery závisia aj civilné projekty americkej agentúry pre vesmírne lety NASA.
Gabriel Gačko