Mnohí podľa jeho slov uvažujú takto: „Načo ti je viera v Boha, ak máš “obrovské vklady v banke, ak celý svet leží pri tvojich nohách, ak môžeš robiť všetko, čo sa ti zachce“, načo veriť v Boha, “ak máš moc, ak máš ozbrojené sily schopné pokoriť celý svet.“
„A my, národ náš, Rus Svätá, Rusko, prejdúc cez ťažké etapy úplného odmietania jestvovania Boha a akejkoľvek prítomnosti Boha v živote národa, sme sa dnes obrátili k Bohu, a to, čo vidíme, je pozoruhodné. Vidíme veľké zmeny, a to aj v povedomí našej mládeže,“ vyhlásil patriarcha Kirill. Podľa jeho mienky ani jedno pokolenie mladých ľudí nebolo vystavené „takým pokušeniam, takým pokusom rozvrátiť mravnú prirodzenosť, ako dnešné, a preto je zázrakom Božím, že stále viac a viac ľudí spája svoj život s Bohom, k Nemu smeruje svoju nádej, formuje spôsoby a prostriedky protiviť sa diabolskému pokušeniu a budovať svoj život podľa Božieho zákona.“
„Práve to je prejav Božej sily, keď tým, ktorí sa nádejajú na ľudskú silu a so zhovievavým a ironickým úsmevom vnímajú našu nádej na Boha, my odpovedáme nie iróniou a už vôbec nie zlobou – my odpovedáme modlitbou za celý svet, lebo chápeme, že modlitba je silnejšia ako peniaze, silnejšia ako moc, silnejšia ako zbrane,“ zdôraznil patriarcha.
Zatiaľ čo v Rusku badať náboženskú obrodu, na Západe naplno prebieha nová Veľká októbrová socialistická revolúcia. V USA sa najnovšie rozhodli otvoriť prvú katedru ateizmu v štáte, a to na univerzite v Miami. Údajným cieľom tejto aktivity je dosiahnuť „rovnoprávnosť pre tých, ktorí neveria v Boha“. Katedra vznikne vďaka peňažnému daru amerického podnikateľa Louisa Appigianiho, ktorý na účel venoval 2 milióny dolárov: „Ja jednoducho nechcem, aby ateisti boli diskriminovaní. Myslím si, že je to krok smerom k uznaniu ateizmu na zákonodarnej úrovni,“ povedal Appigiani.
Miami sa nachádza v americkom štáte Florida neďaleko ostrova Kuba, kde sa 12. februára tohto roku uskutočnila známa schôdzka pápeža Františka a patriarchu moskovského Kirilla, ktorej závery sa stretli nielen so súhlasnou, ale aj s kritickou reakciou u veriacich oboch vierovyznaní.
Vladimír Mohorita