František v lietadle sa pred novinármi odvolával na katechizmus katolíckej cirkvi, podľa ktorej homosexuálna orientácia nie je hriešna, homosexuálny akt áno. Homosexuálnym kňazom by sa malo podľa pápeža odpustiť a na ich hriechy zabudnúť, uviedla agentúra AP.
Ilse, novinára v pápežskom lietadle položil nasledujúcu otázku:
Rád by som požiadal o povolenie položiť pomerne delikátnu otázku. Ďalší obraz, ktorý vyšiel do sveta, sa týka Mons. Riccu a správ o jeho osobnom živote. Rád by som vedel, Vaša Svätosť, čo sa s touto otázkou urobí. Ako by sa mal človek touto otázkou zaoberať a ako sa chce Vaša Svätosť vysporiadať s celou otázkou gay-loby?
Pokiaľ ide o vec Mons. Riccu, urobil som, čo vyžaduje kanonické právo, povedal František, a nariadil som žiadané vyšetrovanie. A z vyšetrovania sme nezistili nič zodpovedajúce obvineniam voči nemu. Nič z toho sme nenašli. Taká je odpoveď. Ale rád by som k tomu pridal jednu vec: Videl som to v Cirkvi už mnohokrát, mimo tohto prípadu aj pri ňom, niekto hľadá „hriechy mladosti“, napríklad, nie je to tak? A potom sa tieto veci zverejnia. Tieto veci nie sú zločiny. Zločinom je niečo iné: zneužívanie detí je zločinom. Ale hriechy, ak osoba, alebo diakon či rehoľná sestra, spácha hriech a potom táto osoba prežije obrátenie, Pán odpúšťa a keď Pán odpúšťa, Pán zabúda a to je pre naše životy veľmi dôležité. Ak ideme k spovedi a pravdivo hovoríme „zhrešil som v tejto veci“, Pán zabudne a my nemáme právo nezabudnúť, pretože potom riskujeme, že Pán nezabudne naše hriechy, že? To je nebezpečné. To je to, čo je dôležité: teológia hriechu. Častokrát som myslel na svätého Petra: spáchal jeden z najhorších hriechov popretím Krista. A s týmto hriechom ho urobili pápežom. Musíme o tom často premýšľať.
Ale aby som sa vrátil k Vašej otázke konkrétnejšie: v tomto prípade (Ricca) som nariadil požadované vyšetrovanie a nič sme nenašli. To je prvá otázka. Potom ste hovorili o gay-loby. Ach… tak veľa sa napísalo o gay-loby. Zatiaľ som na vatikánskych identifikačných preukazoch nenašiel slovo gay. Hovoria, že tu sú nejakí homosexuálni ľudia. Myslím, že keď stretáme homosexuálnu osobu, musíme rozlišovať medzi faktom byť gay a faktom loby, pretože loby nie sú dobré. Sú zlé. Ak je osoba gayom a hľadá Boha a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som ju súdil? Katechizmus Katolíckej cirkvi tento bod krásne vysvetľuje, ale hovorí, počkajte moment, ako to hovorí… hovorí – tieto osoby nesmú byť nikdy marginalizované a „musia byť začlenené do spoločnosti“.
Viac zaujímavých pápežových slov z tohto interview priniesli aj John Allen a Andrea Tornielli. Tornielli tu spomína aj časť interview, kde František odpovedal, prečo v Riu nehovoril o potratoch a homosexuálnych manželstvách. František: “Cirkev už tieto veci pomenovala a jej pozícia je jasná. Moja cesta do Brazílie potrebovala byť pozitívna.”
František nenadbieha homosexuálnej agende. Už ako arcibiskup Bergoglio napr. veľmi tvrdo vystúpil proti plánu argentínskej prezidentky Kirchnerovej zaviesť homosexuálne sobáše, označil to ako “diablov ťah, ktorý sa snaži zmiasť a oklamať Božie deti”.
Problém nie je v tom, že niekto má túto náklonnosť; nie, my musíme byť bratia, to je prvá vec. Tu je iný problém, iného druhu: problém je vytvorenie loby z ľudí s touto náklonnosťou, loby z chamtivých ľudí, loby z politikov, loby zo slobodomurárov, veľa lobistických skupín. To je pre mňa najvážnejším problémom. A veľmi vám ďakujem za túto otázku. Veľká vďaka!
František sa vyjadril aj k ustarostenej Vatikánskej banke. Musí sa podľa neho z nej stať “čestná a transparentná” inštitúcia. Sľúbil, že bude počúvať komisiu, ktorú zriadil na to, aby mu poradila, či banku reformovať alebo zatvoriť.
Agentúra Reuters pripomenula, že banka je predmetom niekoľkých vyšetrovaní pre podozrenie z prania špinavých peňazí.
as