OZNAM ZSSK: Rakúsko-uhorské a československé parné rušne si zmerajú sily vo Zvolene
Bratislava 13. septembra (TASR) – Železničná história ožíva prostredníctvom Grand Prix už 15. krát v histórii cez preteky parných rušňov a na motorových rušňoch si prvýkrát zmerajú sily rušňovodičky.
Unikátne stretnutie parných lokomotív v strednej Európe, známe ako Grand Prix, sa uskutoční už v sobotu 14. septembra v priestoroch stanice Zvolen nákladná stanica od 09.00 do 15.00 hodiny. Už 15. ročník pretekov je jedinečnou možnosťou vidieť a "ohmatať" si zaujímavé parné lokomotívy Rakúsko-Uhorska a súčasne zažiť ich schopnosti až v siedmich unikátnych a originálnych disciplínach.
"Som veľmi rád, že sa nám podarilo z Čiech, Maďarska či Rakúska doviezť skutočne jedinečné parné rušne, ktoré si s plným nasadením porovnajú sily. Okrem iného napríklad v jazdení s otvoreným pivom na ojnici tak, aby sa pivo nevylialo," uviedol Peter Oravec z Klubu Historickej techniky Zvolen (KHT) pri Rušňovom depe Zvolen, ktorý je organizátorom podujatia.
Európskym unikátom a atrakciou pretekov je disciplína šprint na 100 metrov, v ktorej sa paralelne rozbiehajú parné lokomotívy. Tento rok v premiére budú súťažiť aj ženy, a to v rámci prvých neoficiálnych Majstrovstiev Európy motorových rušňov. "Som rád, že tradičný program sme doplnili o zápolenie rušňovodičiek, kde si ženy zo Slovenska a Čiech zmerajú sily až v piatich disciplínach," doplnil Oravec.
Okrem pojazdných parných rušňov bude môcť verejnosť obdivovať nové moderné vlaky zakúpené s prispením z Operačného programu Doprava, dieselmotorové jednotky 861 (DMJ), poschodové jednotky Push-Pull (PP) a rušeň radu 263.
Rovnako budú pre verejnosť sprístupnené súčasné i dobové vozidlá, exhibícia pre fotografov a kameramanov, pripravia lokomotívy, ktoré budú súťažiť na koľajniciach v jednej línii.
Počas celého dňa je pre návštevníkov pripravený originálny kultúrny program. A milovníci histórie zažijú dobové vozidlá priamo v akcii, nasadené na bežné spoje určené pre zvoz účastníkov na akciu. Bude to na trasách z Banskej Bystrice, Banskej Štiavnice, Kremnice, Krupiny či Kriváňa.
Hlavným organizátorom podujatia je Klub historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia, Železnicami SR a Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).
V roku 2013 si slovenské železnice pripomínajú 165. výročie vzniku. Jubileum sa datuje práve od príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska, ktorý prišiel po novovybudovanej trati Uhorskej centrálnej železnici do Bratislavy 20. augusta 1848. Táto skutočnosť ovplyvnila zásadným spôsobom ďalší rozvoj krajiny, stala sa základom dlhodobej tradície železničnej dopravy na jej území.
Program : · 10.00 – 11.00 III. ročník Ceny KHT Zvolen, Medzinárodné preteky motorových vozňov · 11.20 – 12.00 I. Majstrovstvá Európy rušňovodičiek · 13.00 – 14.30 XV. ročník Grand Prix Slovensko preteky parných rušňov (5 parných rušňov z Maďarska, Rakúska, ČR, Slovenska) · 14.30 – odovzdávanie cien víťazom
V rámci podujatia budú vypravené mimoriadne historické vlaky na bežných spojoch v regióne Zvolena, napríklad vlak vedený parným rušňom 464.001, nazývaný "Ušatá" zo Zvolena do Kriváňa, či rýchlik Sitno bude mať na trati Kriváň – Zvolen pripojený unikátny rušeň "Pomaranč" T 678.0012, ktorý si tento rok pripomína 50 rokov od výroby. Rovnako si cestujúci na trase medzi Zvolenom a Banskou Bystricou budú môcť mimoriadne vyskúšať jazdu novou dieselmotorovou jednotkou DMJ rady 861. Bližšie informácie na: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5030-Preteky-parnych-rusnov-Gra nd-Prix-Slovensko-2013-vo-Zvolene/ http://www.kht.sk/index.php?menu=111
Čo možno vidieť vo Zvolene
Rušeň 314.303 (České dráhy) – "Kocúr" Rušeň 314.303 je v súčasnosti najstarším prevádzkyschopným parným rušňom Českých dráh. Vyrobili ho v roku 1898 v spoločnosti Štátne dráhy (St.E.G.) vo Viedni po tom, ako sa cisár Ferdinand (K.F.N.B ) rozhodol riešiť zvyšujúce sa nároky na nákladnú dopravu a posun k nákupu nových posunovacích rušňov pre Severnú dráhu. Tento typ sa vyrábal v rokoch 1898 až 1908.
Rušeň bol vystavený ako pomník pred staničnou budovou vo Valašském Meziříčí. Vďaka nadácii Okřídlené kolo a sponzorom sa podarilo lokomotívu v roku 2011 sprevádzkovať. Je to dvojitý parný rušeň na mokrú paru s plochými šúpatkami a rozvorom Heusinger. Výkon rušňa je 260 kW a maximálna rýchlosť 40 km/h .
Rušeň 109.13 – Rakúsko Parné rušne radu 109 boli vyrobené v rokoch 1910-1917 v počte 44 kusov pre Južnú dráhu Rakúsko-Uhorska. Rušne s usporiadaním 2-C dosahovali výkon 985 PSI a dosahovali maximálnu rýchlosť 90 km/h. Do dnešných dní sa zachovali prevádzkové dva kusy, a to vo Viedenskom technickom múzeu / Železničnom múzeu Straßhof a druhá v MÁV Nosztalgia Budapešť. Tretí neprevádzkyschopný rušeň je ešte v Slovinskom železničnom múzeu.
Rušeň 464.001 Slovensko – "Ušatá" Parný rušeň radu 464.0 je rýchliková parná lokomotíva vyrábaná v rokoch 1933 až 1939 v ČKD Praha a Škoda Plzeň. Rušeň bol určený pre rýchliky a zrýchlené vlaky na náročných tratiach. Približný výkon 1 240 kW jej umožňovali uviesť na rovine maximálnou povolenou rýchlosť 90 km/h vlak a pri stúpaní 10 promile s nákladom 300 ton rýchlosťou až 70 km/h.
Schienenbus 50 81 Motorové vozne rady 50 81 zabezpečovali dopravu na regionálnych tratiach Rakúska. Motorový vozeň 5081 015-7 bol vyrobený v roku 1965 v Jenbachu. Prenos výkonu mechanický, maximálna rýchlosť 90 km/hod.
Rušeň T 678.0012 – "Cé- nula", "Pomaranč" Rušne radu T 678.0 sú symbolom motorizácie bývalých ČSD. V rokoch 1961-1964 ich vyrábali ČKD Praha. Celkove bolo vyrobených 17 kusov. Rušne na prvý pohľad zaujali príťažlivým farebným riešením, silným zvukom motora a dosahovali maximálnu rýchlosť 100 km/h. Na Slovensku boli umiestnené v depách Zvolen, Poprad, Spišská Nová Ves. Vďaka svojmu náteru dostali názov Pomaranč, vo Zvolene to však bola Cénula. Pravá samostatná jazda na Pomaranči bola pre rušňovodičov vo zvolenskom regióne viac ako pochvala ministra, či nová frajerka.
Kontakt: Peter Oravec 0907 858522 – Predseda KHT Zvolen
Všetky podrobnosti o cestovaní vlakom získajú cestujúci na čísle Kontaktného centra 18 188, pri volaniach zo zahraničia +421 2448 58 188, ktoré má nepretržitú prevádzku, v zákazníckych centrách ZSSK, v osobných pokladniciach ZSSK, na emailovej adrese: info@slovakrail.sk alebo na internetovej stránke www.slovakrail.sk.
Informáciu TASR poskytla riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.