“Vo výzve chceme upozorniť na to, že tzv. rodovo citlivá výchova je pre deti minimálne veľmi riziková a pravdepodobne aj veľmi nebezpečná a na to chceme ako odborníci upozorniť,” povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave psychiater a bývalý minister zdravotníctva Alojz Rakús. Ako poukázal, takáto výchova nemá akceptovateľné vedecké základy. Podľa jeho slov má ísť o záujmové výpovede.
Zabránenie vstupu rodovej ideológie do škôl navrhujú signatári výzvy prijatím komplexnej legislatívnej úpravy. Okrem iného by sa podľa nich mali monitorovať pedagogické pomôcky a učebnice vo vzťahu k ich ideologickému obsahu. Zároveň sa má rodičom umožniť, aby si mohli slobodne zvoliť spôsob sexuálnej výchovy pre deti. Navrhujú tiež, aby sa pedagógovia vzdelávali v “rizikách” rodovej ideológie a ich vplyve na vývin dieťaťa. Hovoria aj o zastavení štátneho financovania rodových projektov, ktoré sa venujú rodovému scitlivovaniu detí a spoločnosti.
Lekárka a vysokoškolská pedagogička Eva Grey upozornila, že rodovo citlivá výchova, ktorá má “scitlivovať” deti na to, že existuje rod, ktorý je dôležitejší ako pohlavie, je nebezpečná z medicínskeho aj psychologického hľadiska. Tvrdí, že môže viesť k neželaným duševným poruchám či poruchám správania. “Spochybnenie sexuálnej identity detí predstavuje nezanedbateľné riziko vyvolania poruchy rodovej identity, ktorá je vlastne duševnou poruchou a je v medzinárodnej klasifikácii chorôb,” zhrnula.
“Ministerstvo školstva venuje oblasti výchovy k ľudským právam v školách veľkú pozornosť, pričom jej cieľom je osvojiť si vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré sú dôležité pre posilňovanie ľudskej dôstojnosti, informovanej a nezávislej participácie na vývoji demokratickej spoločnosti, v súlade s hodnotami, ako sú ľudské práva, rovnosť, pluralita a spravodlivosť,” uviedol hovorca rezortu Michal Kaliňák.
Problematika diskriminácie a rodovej rovnosti je podľa jeho slov ako súčasť problematiky ľudských práv obsiahnutá v štátnych vzdelávacích programoch. Výber spôsobu a času realizácie prierezovej témy je v kompetencii každej školy.
mž