Rabín profesor Avraham Steinberg, jeden z 45 riadnych členov Pápežskej akadémie pre život, ktorí boli menovaní tento týždeň, sa vyslovil za to, aby v niektorých prípadoch bolo umožnené ukončenie tehotenstva.
Steinberg v roku 2008 v rozhovore pre austrálske Radio National povedal, že embryo pred 40. dňom nemá “ľudský status”. Po 40 dňoch má “určitý status ľudskej bytosti, ale nie plný status”.
V dôsledku toho, tvrdí Steinberg, “potrat nie je podľa židovského zákona prípustný, ale ak je matka rozrušená do takej miery, že by jej stav mohol spôsobiť vážne problémy, možno potrat pripustiť, a to napriek skutočnosti, že by sme ho inak kvôli plodu nedovolili. ”
“A tak prípad od prípadu možno niekedy potrat pripustiť, čo je vec, ktorá je z katolíckeho hľadiska neslýchaná.” Keď mu bola položená otázka ohľadne eugeniky, Steinberg odpovedal, že schvaľuje “eugenické testovanie na zdravotné postihnutie, aby rodičia mohli predísť narodeniu dieťaťa s Tay-Sachsovou chorobou alebo s cystickou fibrózou a tak ďalej. “Uviedol, že na toto” možno pozerať ako na určitú formu eugeniky”, ale “nejedná sa o zakázanú eugeniku, keď sa nad tým dôkladne zamyslíte, pretože chceme len to, aby ľudia boli šťastní, zdatní a netrpeli, ale akonáhle sa narodia, majú rovnaké práva a musíme ich podporovať “.
Steinberg tiež podporil výskum kmeňových buniek, ktorý zahŕňa ničenie embryí – čo katolícke učenie zakazuje -, a zdôvodnil to tým, že “niekoľkodňové embryo nie je v žiadnom ohľade človekom. A preto teda jeho zničenie rozhodne nie je vraždou. “Na otázku, kedy sa embryo” stáva “človekom, Steinberg odpovedal, že musí byť 40 dní staré.
V tom istom rozhovore Steinberg proti sebe postavil židovský a katolícky prístup k etike. “V katolíckom poňatí je veľa dogiem, ktoré sú prísne a nemožno ich zmeniť a nemožno ich upravovať. Zatiaľ čo v judaizme všeobecne nie sú žiadne absolútne hodnoty, okrem tých, ktoré súvisia s vierou. ”
Ďalší rabín menovaný do komisie, Fernando Szlajen, povedal, že zákaz potratu platí absolútne a že prikázanie “nezabiješ” znamená, že máme chrániť ľudské bytosti od okamihu počatia.
Ďalší nový člen, P. Maurizio Chiodo, spochybňuje cirkevné učenie o umelej antikoncepcii. Podľa denníka L’Avvenire, ktorý zverejnil recenziu knihy, ktorej spoluautorom je P. Chiodo, sa domnieva, že “užívanie umelej antikoncepcie môže byť morálne”. List cituje P. Chiodiho, ktorý povedal, že “mravná norma o zodpovednom plodení nesmie kolidovať s biologickým dodržiavaním prirodzených metód”. L’Avvenire taktiež uvádza, že podľa P. Chiodiho “morálku neurčuje samotná metóda, ale svedomie manželov, ich zmysel pre zodpovednosť, ich skutočná ochota otvoriť sa životu”.
Encyklika pápeža Pavla VI. Humanae vitae hovorí, že umelá antikoncepcia “nie je dovolená ani z najzávažnejších dôvodov … Je teda omylom domnievať sa, že manželský styk zámerne zneplodnený, a preto svojou podstatou mravne zlý, by mohol nadobudnúť mravné hodnoty celkovou súvislosťou plodného manželského života.”
Tým bolo potvrdené učenie Cirkvi, vyjadrené tiež v Casti connubii Pia XI., Že antikoncepcia je “svojou najvnútornejšou podstatou zlá”. P. Chiodo v roku 2008 napísal, že Humanae vitae je nutné “interpretovať” so “svedomím” a “rozlišovaním”.
Steinberg a P. Chiodo nie sú jedinými novými členmi akadémie, ktorých vymenovanie nenaplnilo predchádzajúce očakávania. Oxfordský profesor Nigel Biggar, anglikánsky duchovný, ktorý bol taktiež menovaný do akadémie, povedal, že odmieta iba potraty po 18. týždni.
Akadémia už nevyžaduje od svojich členov podpisať vyhlásenie, v ktorom by sľubovali vernosť cirkevnému učeniu. Pápež František odvolal takmer 100 členov akadémie, vrátane Johna Finnisa, Lukea Gormallyho, Jozefa Seiferta a Wolfganga Waldstein, a 17 nových vymenoval.
Členstvo je päťročné, ale môže byť predĺžené.
“Pápežská akadémia Pre Vita je a vždy bude proti všetkým formám interrupcií,” uistil arcibiskup Vincenzo Paglia vzhľadom k rozpakom, ktoré vyvolalo zverejnenie názorov novo vymenovaných členov spomínanej Akadémie. Ako uviedol server Radiovaticana.cz “arcibiskup Paglia pre taliansky denník La Stampa uviedol, že názory prof. Biggara neodrážajú postoje Akadémie. Priznal tiež, že vo chvíli nominácie tieto jeho výroky nepoznal. Predseda Pápežskej akadémie pre život prezradil, že kandidatúra Oxfordského moralista vyšla od prímasa anglikánskeho spoločenstva, arcibiskupa Justina Welbyho, ktorý bol pred pol rokom požiadaný, aby navrhol svojho reprezentanta. Arcibiskup Paglia pripomenul, rozšírenie členskej základne Akadémia o predstaviteľa iných vyznaní a náboženstiev bolo osobným prianím pápeža Františka.”
Katolícka cirkev bráni ľudský život od počatia po prirodzenú smrť bez výnimky, a to nielen v oblastiach umelých potratov, eugeniky, pokusoch na embryách či v procesoch umelého oplodnenia alebo eutanázie, ale aj vo svojom učení o zodpovednom rodičovstve, ktoré nie je postavené na užívanie antikoncepcie. Každá antikoncepcia je v princípe zlá pre oddelenie manželského objatia od plodenia. Najviac rozšírená forma antikoncepcie (hormonálna), okrem toho, môže spôsobiť tiež ranný potrat počatého dieťaťa.