Japonsko 07. októbra 2015 (HSP/Foto:Toyota)
Najrevolučnejšie auto desťročia je podľa Nemeckého centra manažmentu (CAM) vodíková Toyota Mirai. Poďme sa pozrieť, čím si toto ocenenie zaslúžila. No dizajnom to určite nebude…
Toyota je známa svojou náklonnosťou k hybridom, plug-in hybridom či iným alternatívnym pohonom. A že sa jej v jej úsilí darí dokazuje aj fakt, že od prvého predstavenia hybridu s názvom Prius v roku 1995 predala až 8 miliónov hybridných automobilov, ktoré ušetrili 58 miliónov ton CO2 a 22 miliárd litrov benzínu. Okrem Priusu má Toyota v ponuke aj malý Yaris Hybrid (ktorý v tabuľke prevratnosti skončil na treťom mieste hneď po Tesle Model S) a nedávno predstavila aj SUV RAV4 s hybridným pohonom.
Pozrime sa však na jej model pohánaný vodíkom. Mirai v japončine znamená “budúcnosť” a tá sa tomuto modelu nepochybne nedá uprieť. Technológia je na takej úrovni, že môžeme povedať, že jedinou slabinou tohto modelu je jeho dizajn, hoci je krása ako taká subjektívna. Toyota tvrdí, že dizajn je inšpirovaný kyslíkom a vodíkom, teda vzduchom a vodou – jediným palivom potrebným na chod tohto automobilu. Poďme sa však radšej sústrediť na skutočnosti, ktoré tejto Toyote priniesli titul najrevolučnejšieho auta desaťročia.
Toyota Mirai, prvý sériovo vyrábaný sedan na palivové články, využíva ako palivo vodík, ktorý následne premieňa na elektrickú energiu. Tou potom poháňa elektromotor s výkonom 114 kW (155 k) a krútiacim momentom 335 Nm. Vďaka nemu by mala Toyota zrýchliť na 100 km/h za menej ako 10 sekúnd. Výkon na predné kolesá prenáša automatická prevodovka. Rozmery karosérie sú pomerne štandardné a Mirai ponúka úctyhodný rázvor kolies 2.780 milimetrov. Dĺžka Toyoty Mirai je 4.890 mm, na šírku meria 1.815 mm a je vysoká 1.535 mm.
Čo je však prednosťou tohto auta: neprodukuje žiadne emisie. Absolútne žiadne, ani počas státia, ani počas prevádzky. Do ovzdušia vypúšťa len vodnú paru, ktorá je po skondenzovaní pitná (no Toyota to pre istotu neodporúča). Hlavný rozdiel medzi vodíkovou Toyotou Mirai a ostatnými elektromobilmi je dojazd – Mirai zvládne na jedno natankovanie až 500 km. O tom sa majiteľom čisto elektrikých automobilov môže len snívať. Navyše natankovanie netrvá dlhšie ako natankovanie benzínu, či nafty do konvenčného automobilu.
Môže vám napadnúť otázka uskladnenia vodíka, ktorý je pri styku s kyslíkom extrémne horľavý a výbušný. Toyota vyrobila pevnú a odolnú nádrž na vodík za pomoci uhlíkových vlákien a aby potvrdila jej bezpečnosť, podstúpila test so strelnými zbraňami. Tie síce zanechali mierne stopy na nádrži, no až po vystrelení dvakrát na rovnaké miesto.
Toyota Mirai sa v Spojených štátoch predáva za 57.000 eur (približne 50.000 eur), čo vzhľadom na použité technológie nie je veľa – pre porovnanie Tesla Model S stojí približne dvojnásobok a ponúka menší dojazd o 100 – 150 kilometrov, navyše je potrebné ju zdĺhavo nabíjať. Zdá sa, že jedinou skutočnou nevýhodou pre priaznivcov čistej energie a potenciálnych majiteľov Toyoty Mirai môže byť nedostatok vodíkových čerpacích staníc, no v krajinách, v ktorých sa Mirai predáva (USA, Veľká Británia, Dánsko, či Nemecko) je situácia iná a prví zákazníci si budú môcť vyskúšať Mirai už v priebehu nasledujúcich týždňov.
Aby Toyota presvedčila verejnosť, že vodík je budúcnosť, pripravila si vtipnú kampaň, v ktorej ukazuje, že Mirai je schopný jazdiť aj na hnoj (samozrejme, po jeho spracovaní na vodík). Táto kampaň je odpoveďou na vyjadrenie generálneho riaditeľa a zakladateľa americkej automobilky Tesla, že automobily s vodíkovými palivovými článkami “sú na ho*no”: