Celá “kauza” sa začala vyjadrením šéfa mesačníka Zem a Vek, Tibora Eliota Rostasa:
“KLIN ŽIDOV MEDZI SLOVANMI. To, čo nájdeme v historických spisoch od najväčších slovenských dejateľov, by si dnes bez sociálnej a mediálnej smrti nemohol dovoliť napísať nikto. Ba dokonca zákony, ktorým sme dopustili, aby nad nami vládli, by nás priviedli až k samotnému vylúčeniu zo spoločnosti. Bolo by to trestom za to, čomu verili štúrovci a čomu stále veria aj celé generácie po nich – sile slovanského ducha zbaveného všetkých príživníkov a utláčateľov, kvôli ktorým musí živoriť. Ak precitneme a pochopíme, že iní profitujú na úkor našich schopností, potom nás môže čakať sláva budúcnosti. Zatiaľ si to, žiaľ, ani nie sme schopní pripustiť.”
Rostasov názor sa však nestretol s pochopením u kontroverzného moderátora RTVS Michala Havrana:
“Rostas si myslí, že ak bol Vajanský a čiastočne aj Štúr antisemitom, tak ním môže byť aj on a celá tá nazi zberba, že to je vlastne oukej, že iba nadväzujú na nejaké tradície a tie ich chránia,” napísal Havran v úvode svojho statusu na sociálnej sieti.
Havran tvrdí, že údajný antisemizmus slovenských národných dejateľov bol síce neprijateľný no na tú dobu akceptovateľný:
“Lenže, v 19. storočí mal antisemitizmus už síce za sebou pogromy, no v zásade sa nevymykal z kultúrnych rámcov náboženskej nenávisti. Jej obeťami boli protestanti, valdenskí, albigénski, v istej miere františkáni, husiti, prenasledovaní a vraždení židia boli počas celého stredoveku iba jednou z nenávidených skupín.”
Podľa Havrana celú situáciu zmenil holokaust počas 2. svetovej vojny, a preto sú antisemiti v súčasnosti právom trestne stíhaní. Moderátor taktiež urazil Vajanského a nazval ho “zaprdeným hlupákom”:
“Rostas a spol zrejme nechápu, že priemyselné vyvražďovanie európskych židov, Rómov, etc. zmenilo náš pohľad na už aj tak ohavný antisemitizmus a urobilo z neho zločin. Prečo Rostas? Lebo Vajanský bol v tejto téme iba zaprdený hlupák zotročený poverami o detských obetiach, no príslušníci NSDAP a SS vlastnými rukami vraždili a vraždili milióny ľudí.”
Havran na záver svojho statusu hovorí aj o “hlúpostiach” Štúra a Vajanského:
“Tak preto, ty môj jazdec po šírych obzoroch plochej zeme, nedokážeš svoj súčasný antisemitizmus zamaskovať, ani vyviniť odkazmi na ešte staršie hlúposti Štúra a Vajanského a nijako ťa to neochráni pred zákonmi. Zarážajúca dialektika idiotov.”
Samuel Gdovin