Berlín 7. septembra 2017 (HSP/Welt/Foto:TASR/AP-Steve Helber)
Po masívnej kritike dizajnu s vymazanými kresťanskými krížmi problémový reťazec supermarketov Lidl zmenil smer: dizajn sa zmení “čo najskôr”, oznámil Lidl v utorok večer
Na internete ešte stále rezonuje prípad obchodného reťazca Lidl, ktorý v rámci politickej neutrality a korektnosti vymazal kresťanské kríže z kostolov na gréckom ostrove Santorini. Zákazníci v niekoľkých európskych krajinách a miestna vláda ostrova boli retušovaním pobúrení. “Je nám ľúto, ak sme nahnevali našich zákazníkov s produktovým dizajnom značky Eridanous. Nikdy nebol a nikdy nebude naším zámerom zastupovať ideologické pozície s našimi produktmi alebo produktovým dizajnom,” tvrdí sa v stanovisku Lidlu.
Kostoly na Santorini patria medzi najznámejšie symboly obľúbeného turistického ostrova. O retušovaní fotografií ako prvý minulý týždeň informoval belgický spravodajský portál. Množstvo zákazníkov z rôznych krajín potom vyjadrilo svoj hnev v sociálnych médiách. Na facebookovej stránke Lidl Germany sa aj naďalej hromadia kritické pripomienky, niektoré dokonca vyzývajú k bojkotu.
Aj na samotnom ostrove Santorini sa retušovanie krížov stretlo s nepochopením. Hovorkyňa vlády povedala: “Naša kultúrna história a naše dedičstvo sú reprezentované každý deň našimi náboženskými pamiatkami a mali by byť rešpektované vo všetkých prípadoch. Právne oddelenie sa v súčasnej dobe zaoberá touto záležitosťou a v prípade potreby bude viesť právne kroky,” dodala hovorkyňa.
Lidl tiež vysvetlil, že značka Eridanous sa niekoľko rokov predáva po celej Európe. Počas tejto doby boli použité rôzne varianty. Reťazec supermarketov pripúšťa: “Pri poslednej revízii balenia výrobkov sme urobili chybu a teraz sa zaoberáme touto témou s najvyššou prioritou.”
Spoločnosť neposkytla žiadne informácie o dôvodoch retušovania fotografie. V Belgicku však hovorca Lidlu pre spravodajský portál RTL uviedol, že reťazec sa vyhol používaniu náboženských symbolov na obale, aby bola zachovaná náboženská neutralita.
Ospravedlnenie svojim zákazníkom spoločnosť Lidl Nemecko nezverejnila až do stredy rána. Lidl Rakúsko sa na Facebooku ospravedlnil už v pondelok.
Reakcia Slovenska
Výrobky s retušovanými krížmi sú aj na Slovenskom trhu. Avšak u nás je relatívne ticho. K škandálu sa vyjadrila len Kresťanskodemokratické hnutie (KDH), ktorá požadovala od Lidlu ospravedlnenie.
Slovenská cirkev a biskupi, ako jej najvyšší predstavitelia mlčia. Na sociálnej sieti reagoval iba generálny sekretár biskupov Slovenska Anton Ziolkovský: “V Lidli niekedy nakupujem. Fotografie či ilustrácie na obaloch si podrobne nevšímam. Teraz sa dozvedám, že v mene údajnej náboženskej neutrality Lidl vymazal kríže z kostolov na niektorých výrobkoch. Je to trochu detinské,” uviedol.
“Kresťanstvo je súčasťou našej civilizácie a kríž jeho symbolom. Vzdanie sa kríža je tak trochu symbolické. Vlastne je to odkaz, že kresťanstvo už nie je viac súčasťou európskej identity. Aspoň podľa spoločnosti LIDL. Na tento fakt môžeme reagovať dvoma spôsobmi. Usilovať sa byť autentickými kresťanmi, aby náboženské chápanie kríža bolo známe. A zvážiť nákupy v reťazci, pre ktorý je kríž ako základný kresťanský symbol prekážkou v biznise,” dodal Ziolkovský.