Košice 8. marca (TASR) – V zrekonštruovaných priestoroch uvedie košické maďarské Divadlo Thália 14. marca premiéru hry Prenasledovanie a zavraždenie Jeana Paula Marata od nemeckého autora Petra Weissa. Obnova budovy divadla na Mojmírovej ulici bola súčasťou investičných projektov Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013, realizovaných Košickým samosprávnym krajom (KSK). Náklady na rekonštrukciu predstavovali 501.000 eur.
Slávnostné otvorenie budovy malo byť pôvodne dnes. Ako však novinárom oznámil riaditeľ divadla József Czajlik, posúva sa na 14. marca, pričom prítomní by mali byť predstavitelia Ministerstva kultúry SR a KSK. "Budova ešte nemá kolaudačné rozhodnutie, čakáme naň, môže prísť každú chvíľu," uviedol šéf divadla na tlačovej konferencii. Rekonštrukcia zlepší komfort divákov aj divadelníkov, okrem obnovy fasády pribudla napríklad nová konferenčná miestnosť, šatne, či malé múzeum histórie divadelníctva. Počas prestavby fungovalo divadlo v Máraiho štúdiu.
Celý názov premiérovanej hry je Prenasledovanie a zavraždenie Jeana Paula Marata hrané hereckou skupinou Charentonského ústavu pod vedením pána de Sade, v skrátenej podobe Marat/Sade. V úlohe kontroverzného markýza de Sade sa predstaví hosťujúci maďarský herec József Jámbor, Marata si zahrá Szilárd Petrik a Charlotte Cordayovú, ktorá Marata zavraždila, Viki Ráková. "Divadlo Thália sa rozhodlo uviesť hru o francúzskej revolúcii aj z dôvodu, že v roku 2013 popri Košiciach je Marseille Európskym hlavným mestom kultúry (EHMK)," vysvetlil Czajlik, ktorý je režisérom predstavenia. Preklad do slovenčiny je zabezpečený cez titulky, podľa riaditeľa divadla by malo byť k dispozícii v blízkom čase aj tlmočnícke zariadenie.
Hru postavil dramatik Weiss (1916-1982) na protiklade dvoch postáv a princípov, ako aj Maratovho citátu, že "násilie je nutné k nastoleniu poriadku, v ktorom už násilie nebude". Sprevádzajú ju provokačné otázky a úvahy nad zmyslom revolúcie, či spoločenskými rozpormi a zmenami. Jej tvorcovia v Divadle Thália ju aktualizovali otázkami života maďarskej menšiny na Slovensku. Jedna postava v nej začne snívať sen o tom, že je revolucionár – Maďar na Slovensku. "Začne rozprávať svoje témy, ale nekope do Slovákov, ale oslovuje ľudí maďarskej národnosti, ktorí tu žijú, a vyjadruje svoj názor na ich existenciu, čo by sa dalo robiť, aby sa žilo lepšie, a trošku sa dotkne aj maďarských politikov, ktorí nás vedú. Je to revolučná hra a musíme byť aj my trochu revoluční," povedal Czajlik.
Ako sa priznali hlavní herci, účinkovanie v takejto hre s filozofickým kontextom je náročné a napríklad Szilárd Petrik mal problém vyrovnať sa vnútorne so svojou postavou Marata.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.