Kardinál takto reagoval na posledné vyhlásenia predsedkyne strany AFD Beatrix von Storchovej, ktorá pre noviny Frankfurter Allgemeine povedala: “Islam je sám o sebe politickou ideológiou, ktorá je nekompatibilná s ústavou”.
“Sme za zákaz minaretov, muezínov (služobníci mešít, ktorí zvolávajú na modlitby) a za zákaz plného zahaľovania tvárí”, povedala Von Storchová, ktorá je tiež členkou Európskeho parlamentu.
Kardinál Woelki vo svojej reakcii na jej slová tvrdí, že všetky náboženstvá sú rovnako vhodné pre nemeckú kultúru a právny poriadok. “Islamské náboženstvo je kompatibilné s nemeckou ústavou rovnako ako judaizmus a kresťanstvo.” Ďalej pokračuje: “každý, kto očierňuje moslimov, ako to robia predstavitelia strany AFD, by si mal uvedomiť, že modlitebne a mešity sú našou ústavou rovnako chránené ako naše kostoly a kaplnky,” povedal.
Euroskeptická pravicová strana Alternatíva pre Nemecko v súčasnej dobe prudko narástla na popularite, obzvlášť medzi tými, ktorí si myslia, že nemecká kancelárka migrantskú krízu nezvládla.
Woelki ďalej hovorí: “Nepotrebujeme žiadnu takú alternatívu, sloboda náboženstiev v našej krajine nemá alternatívy!”
“Je to najmä o našej bolestivej nemeckej histórii. Už nikdy v tejto krajine nesmie byť nik marginalizovaný alebo prenasledovaný pre svoju rasu, etnicitu či náboženstvo”.
Niet sa čo čudovať, do podobnej kritiky zo strany nemeckej cirkvi sa totiž dostal aj pápež Benedikt XVI., keď povedal, že islam nie je náboženstvom mieru, ako mnohí predpokladajú.
Postoj pápeža Benedikta XVI. je bližšie k postojom AFD než k postojom kardinála
V slávnom príhovore v Regensburgu Benedikt XVI. podčiarkol historickú spojitosť medzi islamom a násilím.
V reči Benedikt citoval byzantského cisára 14. storočia Manuela II. Paleologa: “Ukážte mi, čo nové priniesol Mohamed a sami zbadáte, že to bolo len zlo a neľudskosť ako aj príkaz šíriť vieru, ktorú on hlásal mečom”.
Pápež Benedikt, ktorý písal veľa o náboženskej slobode, trval na tom, že náboženstvá nie sú si rovné a že nie všetky sa rovnako integrujú do západnej spoločnosti.
V jeho encyklike Caritas in Veritate Benedikt argumentuje, že nie všetky náboženstvá rovnako prispievajú k rozvoju jedinca a spoločnosti. Niektoré jej dokonca škodia. “Náboženská sloboda nepredstavuje náboženskú ľahostajnosť a ani neznamená, že všetky náboženstvá sú si rovné”.
Benedikt okrem toho tvrdil, že pre záchranu spoločnosti musia politické autority medyi náboženstvami rozlišovať: “Je potrebné rozlišovať prínos rôznych kultúr a náboženstiev, obzvlášť v súvislosti s tými, ktorí si uplatňujú politickú moc.”
Benedikt ešte ako kardinál Ratzinger písal o rozdieloch medzi náboženstvami, pričom zdôrazňoval, že “ktokoľvek, kto vidí vo svetových náboženstvách len trestuhodné povery, sa mýli, rovnako ako aj ten, kto dáva pozitívne hodnotenie všetkým náboženstvám.”
Vo svojich kritických úvahách o náboženstvách Ratzinger napísal, že jestvujú “deviantné, ezoterické formy náboženstva ako aj patologické formy náboženstva”. Niektoré sú “očividne choré a pre človeka zničujúce”.
V kritike islamu povedal, že moslimské chápanie ľudskej osoby a spoločnosti, obzvlášť pri oddelení cirkvi od štátu, je na svetelné roky vzdialené od židovsko-kresťanského svetonázoru, ktorý dal počiatok západnej spoločnosti.
Ďalej povedal, že “súhra spoločnosti, politiky a náboženstva má v islame úplne odlišnú štruktúru”, než je to na Západe. Väčšina dnešných diskusií v západnom svete ohľadom islamu však “predpokladá, že všetky náboženstvá majú vo svojej podstate rovnakú štruktúru a že všetky sa vmestia do demokratického systému istými reguláciami” (ako si napríklad myslí aj biskup Woelki).
Takého postoje však nekorešpondujú s faktami, hovorí Ratzinger, dokonca “protirečia samotnej podstate islamu, ktorý jednoducho nepozná oddelenie politickej od náboženskej sféry, a ktoré má kresťanstvo od začiatku.”
Kľúčový rozdiel v chápaní ide ruka v ruke s politickou alebo sociálnou teóriou o podstate štátu. Dotýka sa každého aspektu ľudskej existencie.
Ratzinger hovoril: “Organizácia života v islame je totálne odlišná od nášho, týka sa všetkého. Veľmi zreteľné je ponižovanie žien; trestné právo je veľmi úzko prepojené so všetkým, reguluje v podstate všetky oblasti života a je v protiklade s našimi modernými ideami o spoločnosti.”
Benedikt XIV. varoval, že si musíme jasne uvedomiť, že islam “nie je len denominácia, ktorú možno zaradiť do oblasti slobody pluralistickej spoločnosti”.
Zdá sa, že niekde nastala chyba, keď názory pápeža Benedikta sú bližšie postojom “extrémistickej” AFD než postojom kardinála Woelkiho.