Jiří X. Doležal na českom portáli Reflex situáciu komentoval nasledovne: “Tovar, na ktorom je obrázok kríža, hoci to nebolo nikde výslovne povedané, môže v predstavách markeťákov Lidlu niekoho odradiť, a tak sa pozmení realita, vymažú sa symboly, na ktorých stojí táto kultúra, a ktoré ju stvorili. Kresťanské symboly.”
Z kupolí gréckych kostolov v letáku teda zmizli kríže, ale pritom v ponuke “1001 delikates Orientu” sa pri názve zobrazila mešita s polmesiacom, symbolom islamu. “OK, chcú byť korektní, chcú byť univerzálni, nechcú mať na výrobkoch žiadne náboženské symboly, povedal by si nepoučený občan. Tak to ale samozrejme nie je. Lidl, ktorému vadili kríže na kresťanských kostoloch, s úplnou samozrejmosťou predáva tovar, na ktorom je obrázok mešity s tradičným polmesiacom,” komentuje Doležal.
Pre porovnanie uvádza prípad, keby sa naopak odstránili islamské symboly z fotografií. Lidl by potom podľa neho čelil obrovskej kritike za “šírenie nenávisti”.
“Keď však rovnako nenávistný akt urobia proti symbolom kresťanstva, je to úplne v poriadku, občianski aktivisti neprotestujú, mimovládky mlčia, preto protiextrémistická polícia nekoná a všetky spokojne prizeráme, ako sa nám tu gumuje kresťanstvo a namiesto neho plíživo nastupujú symboly islamu,” konštatuje Doležal.
Táto vec ho skutočne nahnevala, a preto odkazuje, že “keď Lidlu prekážajú kresťanské symboly a moslimské nie, tak nech predáva len moslimom, a kto nie je moslimom, nech do Lidlu ani nechodí”.
Kríže na pražskom Lidli
Čo si o retušovaní krížov myslia mnohí ľudia preukázali na obchodnom dome v Prahe 8. Na výkladoch a v časti pre košíky sa totiž objavili veľké kríže.
O aktivite prvýkrát informoval na svojom facebookovom profile predseda Patriotov Jiří Víte. Autor „výzdoby“ je ale neznámy.
V Olomouci sa zas protestovalo takto:
Zaujímavý protest sa uskutočnil aj v Olomouci. Muž s obrovským krížom oblečený ako mních chodil po predajni a žehnal tovar. Vedúca predajne na neho dokonca zavolala políciu. Týmto mužom bol pán Zaujal, ktorý na svojom facebookovom profilu napísal, že sa mu nepáči vymazanie krížov z kupol ortodoxných chrámov na gréckom ostrove Santorini, ktoré sú zobrazené na reklamných letákoch reťazca Lidl. “Myslím si, že to úplný vrchol,” povedal. Podľa neho nie je ospravedlnením, že spoločnosť chcela zachovať náboženskú a politickú neutralitu. “Ukážeme im, že kríž jednoducho k našej krajine a kultúre patrí a že sa nebojíme,” povedal.
Reakcie zákazníkov boli podľa Zapletala rôzne. “Niektorí ľudia si nás nevšimli. Pred niektorými sme si pripadali úplne priehľadní. Niektorí sa usmievali a niektorým sa to nepáčilo,” povedal Zapletal, ktorý postupne naplnil nákupný vozík v obchode s produktmi gréckeho týždňa, ale pri pokladni zmenil názor . “Po zistení, že kríže sú na produktoch skutočne zmazané, rozhodli sme sa, že nebudeme utrácať toľko peňazí,” dodal.