Paríž 25. novembra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Milan Kapusta)
Francúzska štátna rada rozhodla, že ocenené video „Drahá budúca mamička“ z réžie francúzskej televízie, obsahuje „nevhodné“ zábery šťastných detí s Downovým syndrómom, ktoré by mohli rozrušiť ženy, ktoré sa rozhodli pre potrat
Štátna rada vyhlásila, že video zakázala, pretože by „pravdepodobne narušilo svedomie žien, ktoré spravili rozdielne životné rozhodnutia v súlade so zákonom“.
Podľa štúdie, viac ako 80 % všetkých tehotných matiek, ktorým bolo ich ešte nenarodené dieťa diagnostikované Downovým syndrómom, sa rozhodne pre potrat. Celosvetovo to však činí až okolo 90 %.
„Zákon garantuje, že do priestoru televíznych reklám sa dostanú len tie reklamy, ktoré majú „odkaz všeobecného záujmu“. Koncil určil, že toto video nedisponuje „odkazom všeobecného záujmu,“ vyjadrila sa Štátna rada na svojej internetovej stránke.
„Reklama skôr rozruší ženy, ktoré našli útočisko v lekárskom ukončení tehotenstva a preto je nevhodné, aby sa takáto reklama objavila v televízií.“
Video „Drahá budúca mamička“ bolo vyrobené pre Svetový deň Downovho syndrómu na rok 2014 a obsahuje usmievajúce sa deti a mladých dospelých s týmto syndrómom z rôznych krajín sveta, ktoré ubezpečujú obávajúce sa tehotné ženy, že ich dieťatko môže byť v živote šťastné.
Proti tomuto zákazu, organizácia „Global Alliance for Disability in Media and Entertainment“, ktorá podporuje práva ľudí s Downovým syndrómom a ich začlenenie do masových médií, spustila petíciu, v ktorej žiada zrušenie zákazu, pretože tento zákaz je „diskriminačný a nesie odkaz, že ľudia s týmto syndrómom nie sú v spoločnosti vítaní“.
Petíciu doteraz podpísalo 3955 ľudí a spomenuté video videlo okolo 7,4 milióna ľudí.
Branislav Zaujec