“Najväčšie riziká vidím, pokiaľ ide o peniaze, že bude ťažká diskusia v EÚ o tom, ako bude fungovať systém európskych fondov po roku 2020. Teraz sú síce ešte schválené peniaze na roky 2014 až 2020, my z nich čerpáme. Môžem povedať, že napríklad na infraštruktúrne projekty sú peniaze už prakticky minuté. Nemáme preto žiadne rezervné zdroje na infraštruktúrne projekty, ako sú oprava železničných koridorov alebo výstavba diaľnic,” povedal premiér.
“Aj preto buďme pripravení, že bude veľká hádka v EÚ, aj v Európskom parlamente, či budeme pokračovať v politike solidarity bohatších štátov EÚ voči tým krajinám, ktoré nie sú také bohaté a či budeme mať možnosť čerpať aj po roku 2020 príslušný objem zdrojov, ktoré používame predovšetkým na veľké projekty,” priblížil.
Premiér by bol podľa svojich slov veľmi rád, keby na Slovensku vznikla dohoda medzi politickými stranami o tom, aj keď to niektoré strany už odmietajú, aby sa otvorila dlhová brzda. “To by nám umožnilo získať finančné prostriedky výlučne na výstavbu diaľnic, teda aby sa presne povedalo, ak otvoríme dlhovú brzdu a získame 5 ž 6 miliárd eur, tak sa použijú na konkrétny diaľničný úsek. Bolo by to korektné a dnes sa už tím expertov pokúša zoznam takýchto úsekov diaľnic definovať, aby sme parlamentu vedeli ponúknuť naše videnie sveta,” poznamenal premiér.
Nervozita v Únii je podľa Fica “veľmi veľká” a spočíva v tom, ako sa nastaví tempo nových členských štátov, akým je aj Slovensko hoci je v EÚ od roku 2004. “Prvou prioritou pre mňa je teda nájsť peniaze na nové infraštruktúrne projekty. Ponúkame riešenie formou otvorenia tzv. dlhovej brzdy za predpokladu, že fondy nebudú naplnené peniazmi v takom objeme, ako to bolo v tomto období. Ostané priority musia smerovať k zvyšovaniu životnej úrovne ľudí,” informoval Fico.
Počas relácie zaznel v diskusnej relácii rozhovor s členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovítom Ódorom, podľa ktorého by výnimka v tzv. dlhovej brzde spôsobila narušenie dôvery investorov v to, že dlhová brzda v SR je nedotknuteľná. “To by v budúcnosti mohlo spôsobiť nárast úrokovej prirážky pre Slovensko. Nebol by to dobrý precedens pre finančné trhy,” doplnil Ódor. Dlhová brzda by sa podľa Ódora preto nemala otvárať ani kvôli diaľniciam, ani kvôli iným prioritám. Aj bez otvárania dlhovej brzdy je podľa jeho slov možné pokračovať vo výstavbe diaľničnej infraštruktúry.
“Chceme ponúknuť veľmi vysoký príspevok na presťahovanie sa s rodinou (za prácou, pozn. TASR). Ak by sa uchádzač presťahoval, príspevok by mohol dosiahnuť úroveň až 4000 eur,” doplnil na margo snáh zvyšovania životnej úrovne v SR Fico. Na sneme ZMOS-u podľa svojich slov oznámil, že sa budú zvyšovať príspevky štátu do Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu nájomných bytov, ale len v obciach a mestách s ponukou zamestnania.