Washington 23. novembra 2017 (HSP/RT/Foto:Pexels)
Facebook prišiel s novým nástrojom, ktorý používateľom umožní skontrolovať, či Kremeľ manipuloval s minuloročnými prezidentskými voľbami v USA
Tento krok je súčasťou “nepretržitej transparentnosti ruskej činnosti” na sociálnych médiách a úsilia chrániť používateľov pred “zlými trollmi, ktorí sa snažia podkopať našu demokraciu,” uvádza sa vo vyhlásení zo stredy.
Minulý mesiac generálny poradca spoločnosti Facebook Colin Stretch sľúbil výboru pre spravodajskú službu amerického Senátu, že Facebook “vstúpi do hry”, aby sa postavil proti “hrozbe zahraničného zasahovania do volieb”. Členovia výboru hovorili so zástupcami spoločností Faceboook, Twitter a Google o tom, ako boli ich platformy použité na “ruské ovplyvňovanie” a ukázali im ukážky reklám, ktoré klasifikovali ako “napojené na Rusko”.
Spoločnosť Facebook nedefinovala, čo znamená vzťah označený ako “napojený na Rusko”, či ide o napojenie na ruskú vládu, Rusov žijúcich v USA alebo občanov Ruska. Jedným z kritérií, ktoré spoločnosť používa, je geolokácia, aj keď sám Stretch pripustil, že má svoje problémy. “Najzrejmejšia metóda je zvyčajne aj najspoľahlivejšia – sú to informácie o polohe, ktoré prenášajú prehliadače používateľov počas používania Facebooku,” povedal Stretch senátorom. “Je to aj najviac manipulovateľné,” dodal.
Hovorca pre Facebook uviedol, že služba sa bude vzťahovať konkrétne na účty Internet Research Agency (IRA). Zhruba 126 miliónov používateľov v Spojených štátoch môže vidieť príspevky spojené s IRA, uviedol Facebook vo svojom vyhlásení. IRA je americkými zákonodarcami a médiami prezentovaná ako údajná “ruská továreň” v Petrohrade.
Nový nástroj umožní používateľom Facebooku a Instagramu skontrolovať, či v období medzi januárom 2015 a augustom 2017 sledovali alebo sa im páčili stránky alebo účty súvisiace s IRA. “Je dôležité, aby ľudia pochopili, ako sa zahraniční aktéri pokúšali vysielať nedôveru pomocou Facebooku pred a po voľbách v roku 2016,” uviedla spoločnosť.
Softvér bude spočiatku dostupný iba pre používateľov v USA, ale ďalšie možnosti budú zvážené neskôr, hovorí hovorca. Po spustení môžu používatelia sociálnych médií získať prístup k službe na adrese Facebook.com/actionplan.
Ak sa používateľ nesleduje žiadne účty prepojené s IRA, na zozname sa nezobrazia žiadne výsledky, aj keď sa k takémuto obsahu mohli dostať prostredníctvom svojich priateľov. Facebook objasnil, že používanie mechanizmu nebude verejné a nebude sa zobrazovať na nástenkách používateľov.
Spoločnosť Facebook v posledných týždňoch tiež aktualizovala svoju reklamnú politiku a pokúša sa odvrátiť kritiku Kongresu v súvislosti s údajným “ruským zásahom”. Sociálna sieť uviedla, že zvýši transparentnosť reklamy a posilní “kontrolu nevhodných reklám”.