Riešením je podľa nich včleniť zaostávajúce rómske deti, ktoré boli zaradené do špeciálnych tried, do škôl s riadnym vyučovacím procesom. Teda špeciálne triedy by mali fungovať v rámci bežných škôl. Vyvstáva však otázka, či takéto zaradenie špeciálnych tried do bežných škôl nenaruší vzdelávací proces všetkým deťom. Treba si uvedomiť, že v špeciálnych triedach sú deti s ľahkým stupňom zaostávania, ale aj deti, ktoré majú vážne problémy. Bolo by namieste zvážiť, či fakt, že deti namiesto ukončenia výučby v špeciálnych školách budú mať potvrdenie o ukončení bežnej školy, im skutočne poskytne výhodu pri následnom štúdiu alebo získaní zamestnania.
Výskumníčka inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť SGI Martina Kubánová chce zaostávajúcim rómskym deťom pomôcť tak, že dosiahne, aby boli špeciálne školy transformované na bežné s bežnými i špeciálnymi triedami. Ďalej navrhuje uplatniť systém bezplatného rozvážania postihnutých rómskych detí do bežných základných škôl v okolí prostredníctvom školských autobusov a napokon navrhuje vybudovanie modulových bežných základných škôl, ale s tým, aby toto riešenie nepodporilo priestorovú segregáciu rómskych detí v rámci bežných škôl. Podľa nej je na Slovensku ešte veľa detí, ktoré každým dňom strácajú šancu získať kvalitné vzdelanie a neskôr i zamestnanie.
Pani Kubánová sa nám ozvala do redakcie a žiadala nás, aby sme spresnili, že ide iba o 19 obcí, ktoré nie sú obývané výlučne Rómami, nežijú v nich len rómske deti a nežijú v nich ani výlučne mentálne postihnuté deti. V tejto práci sa venuje dostupnosti adekvátneho vzdelávania pre deti v týchto obciach všeobecne.
Pani Kubánová ďalej tvrdí, že zlučovanie špeciálnych škôl s riadnymi školami nie je jej téma. Na naše doplňujúce otázky však odmietla odpovedať.
Máme však za to, že pani Kubánová iba používa salámovú metódu na učičíkanie verejnosti. Dnes je to 19 špeciálnych škôl navštevovaných prevážne rómskymi deťmi, ktoré by sa začlenili do riadnych a po tom, čo to verejnosť strávi, sa tak urobí so všetkými špeciálnymi školami.
Že vzdelávať rómske deti nie je jednoduché, potvrdzuje napríklad list učiteliek z Dobšinej, ktorý adresovali vtedajšiemu ministrovi školstva: viac TU.
Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (skrátene SGI – Slovak Governance Institute) je mimovládna nezisková organizácia, ktorá sa zameriava na rôzne verejné politiky a alokáciu verejných zdrojov na Slovensku. Organizácia bola založená v októbri 2001 a jej vznik podporil Stredoeurópsky inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Jeho pracovníci sú členmi viacerých komisií na Ministerstve školstva Slovenskej republiky. Aktivity SGI financujú: Nadácia otvorenej spoločnosti, Britské veľvyslanectvo, Veľvyslanectvo Spojených štátov, Svetová banka a INEKO – Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy.