Rím 19. jún 2017 (HSP/DWN/Foto:Wikipedia)
Existuje reálna hrozba, že sa konflikt v Jemene rozšíri do prielivu Bab-el-Mandeb. Prieliv je jednou z hlavných ciest celosvetového obchodu s ropou
V morskej úžine Bab-el-Mandeb, ktorá spája Červené more a Adenský záliv, hrozí destabilizácia. Cez prieliv vedie jedna z najvýznamnejších medzinárodných obchodných ropných ciest. Asi 40 percent medzinárodného lodného obchodu vedie cez túto úžinu. Cez Bab al-Mandad bolo podľa správ z roku 2013 prevezených do Spojených štátov viac ako 3,4 milióna barelov ropy denne.
Portál The Middle East Eye uviedol, že jemenskí Houthi údajne uskutočnili v noci z 14. na 15. júna 2017 raketový útok v úžine Bab al Mandeb na loď Spojených arabských emirátov potom, čo opustila jemenský prístav Mokh.
Saudská spravodajská agentúra Saudi Press Agency (SPA) a ruská štátna spravodajská stanica Sputnik potvrdili útok. Aj iránska tlačová agentúra Tasnim uviedla, že Houthi napadli loď koalície vedenej Saudskou Arábiou. Tasnim sa spolieha na informácie z televízneho kanála rebelov – Almasirah. Vojenský zdroj Houthi, ktorý hovoril pod podmienkou anonymity, povedal pre Almasirah, že rebeli zasiahli vojnovú loď riadenými strelami vo vodách v blízkosti prístavného mesta Mokh, 346 kilometrov južne od hlavného mesta Saná. Televízia Almasirah zverejnila video z útoku.
Eskalácia v úžine Bab-el-Mandeb predstavuje obrovské riziko pre medzinárodnú lodnú dopravu a obchod s ropou.
“Nedávne útoky na obchodnú plavbu v Adenskom zálive a Bab-el-Mandeb ukázali, že stále existujú riziká spojené s tranzitom cez tieto vody,” uvádza sa v správe Američanmi vedených Combined Maritime Forces (CMF). CMF sa nachádzajú v Bahrajne a ich úlohou je chrániť Adenský záliv. V januári 2017 rebeli Houthi zaútočili na saudskú fregatu v blízkosti Jemenu. V Adenskom zálive tiež došlo k opakovaným pirátskym útokom na obchodné lode, hlási Oilprice.com.
Washingtonský Inštitút pre blízkovýchodnú politiku (WINEP) vydal správu o nebezpečenstve blokády úžiny Bab-el-Mandeb: “V internetovom článku z roku 2014 Medzinárodná agentúra pre energiu tvrdí, že blokovanie týchto vodných tokov, hoci len dočasne, môže viesť k výraznému zvýšeniu nákladov na energie a svetových cien ropy. Bab-el-Mandeb, ktorý riadi prístup k Červenému moru a južnému koncu Suezského prieplavu, je obzvlášť dôležitý vzhľadom na závislosť Egypta od dovozu LNG. Tankery s LNG určeným pre Egypt používajú prieplav každý týždeň, rovnako ako všetky ostatné lode plávajúce do Egypta a Stredomoria. Jedinou alternatívou je dlhá cesta okolo južného cípu Afriky. Bab-el-Mandeb je v jeho najužšom mieste široký asi desať míľ. Prieliv je ostrovom Perim rozdelený na dve časti. Ako súčasť medzinárodnej námornej dopravy sa používa asi dve míle široká dráha na arabskej strane západne od Perimu. Cez prieplav prejde viac ako šesťdesiat obchodných lodí za deň a využívajú ho aj niektoré turistické lode.”
WINEP uvádza, že konflikt v Jemene v súčasnej dobe predstavuje najväčšie riziko pre prieliv Bab-al-Mandab a medzinárodnú lodnú dopravu.