Bratislava 15. augusta (TASR) – Maďarská spoločnosť Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (Ústav pre výskum dopravy, Nezisková s.r.o.) a bratislavský Inštitút priestorového plánovania vypracujú z podpory Európskej únie (EÚ) vo výške 380.000 eur stratégiu na rozvoj hromadnej dopravy. Tá sa bude týkať regiónov hraničiacich s Maďarskom.
"Dve inštitúcie uchádzajúce sa o pomoc získali podporu na realizáciu projektu za účelom zlepšenia mobility v pohraničnom regióne v rámci Operačného programu cezhraničnej spolupráce Maďarsko – Slovensko. Spolupracujúci partneri vytvárajú stratégiu, pripravujú štúdiu uskutočniteľnosti a vypracujú akčný plán na rozvoj cezhraničnej verejnej dopravy po viac ako 600-kilometrovom úseku maďarsko-slovenských hraníc," informoval manažér projektu Roman Krajčovič.
Vstupom oboch krajín do EÚ sa hranice zmenili na symbolické a členstvo v EÚ prinieslo zásadné možnosti obyvateľom žijúcich pri hraniciach prehĺbiť každodenné kontakty s obyvateľmi a inštitúciami druhej krajiny. "Kvalitu týchto relácií ovplyvňuje aj to, aká bude intenzita spolupráce medzi sieťami hromadnej dopravy premávajúcimi na oboch stranách hraníc, resp. ako sa podarí zladiť ich rozvoj. Spojením týchto sietí, ktoré v predchádzajúcom období fungovali nezávisle od seba, sa totiž z pohraničných regiónov môžu vytvoriť rušné centrá, miesta voľného pohybu tovarov, osôb, kapitálu a myšlienok," vysvetľuje Krajčovič s tým, že zlepšenie mobility potenciálnej pracovnej sily, alebo zväčšujúci sa počet turistov, má priamy vplyv na zlepšenie súťaživosti regiónov.
V rámci projektu s názvom Zlepšenie mobility propagáciou verejnej dopravy na slovensko-maďarskej hranici (TransHUSK) je podľa neho najdôležitejším cieľom načrtnúť spoločnú stratégiu rozvoja hromadnej dopravy, realizáciou ktorej sa môžu posilniť cezhraničné kontakty nielen v segmente dopravy, ale aj v iných oblastiach života. "Vyžaduje si to samozrejme súčasné kontakty v oblasti cezhraničnej spolupráce, všeobecné predstavy o budúcom rozvoji, ako aj zmapovanie už existujúcich a potenciálnych požiadaviek na hromadnú dopravu," zdôraznil manažér projektu. Vykonaná bude aj podrobná štúdia s cieľom posúdiť, ako sieť mestskej hromadnej dopravy môže uľahčiť cestovanie cez hranice, a takto podporovať ekonomický rozvoj a kultúrnu spoluprácu v obidvoch krajinách.
Po úspešnej otváracej konferencii, ktorá sa konala na začiatku roka, zúčastnení partneri projektu uskutočnili prieskumy v súvislosti s cezhraničnou tranzitnou dopravou a realizovali ankety v domácnostiach o cestovných návykoch obyvateľov. "Súčasne s analýzou získaných údajov došlo k rozhovorom s najdôležitejšími poskytovateľmi dopravných služieb, politickými aktérmi a vedeckými odborníkmi," doplnil Krajčovič. Súčasťou zberu dát bude aj dotazníková akcia s cestujúcimi, ktorí cestujú autom na hraničných priechodoch Vámosszabadi/Medveďov, Komárom/Komárno, Esztergom/Štúrovo a Tornyosnémeti/Kechnec.
Po zmapovaní požiadaviek na dopravu budú stanovené spoločné cezhraničné ciele a vypracujú sa akčné plány na realizáciu týchto cieľov. "Získané výsledky z projektu budú slúžiť na poskytovanie lepších informácií pre cestujúcich, k harmonizácii cestovných poriadkov, ďalej na zavádzanie nových služieb pre zlepšenie dopravy. Od projektu sa očakávajú nové možnosti spolupráce, od spoločného vývoja až po nákup vozidiel," uzavrel Krajčovič.