Výskumníci zo Štokholmskej ekonomickej školy a Spoločnosť pre trhový prieskum – NEPA, priniesli štúdiu s reprezentatívnou vzorkou o 4000 ľudí, ktorá zistila, že krajina sa začína deliť na základe zdrojov informácií, z ktorých obyvatelia Švédska čerpajú.
Polovica opýtaných získava informácie čisto z alternatívnych zdrojov a ľudia z tejto skupiny sú zároveň veľmi aktívni v zdieľaní týchto informácií na sociálnych sieťach. 21% opýtaných povedalo, že mienkotvorným médiám vôbec neverí.
Štúdia je prekvapene z dielne siedmych najväčších švédskych mediálnych spoločností, ktorým týmto začali projekt, ktorý by mal pre nich ukázať, ako majú prilákať ľudí, ktorí odmietajú mienkotvorné médiá.
Podľa nového plánu sa švédska vláda chystá urobiť krok k zrušeniu financovania alternatívnych médií z peňazí daňových poplatníkov. Má sa tak uskutočniť na začiatku roka 2018 a komisia, ktorá bude rozhodovať, komu pôjdu tieto peniaze, má pozostávať z ľudí blízkymi mienkotvorným médiám.
„Vláda nebude míňať verejné zdroje na médiá, ktoré nesúhlasia s hodnotami, ktoré tvoria základ pre slobodu slova,“ povedala bývalá splnomocnenkyňa pre médiá, Anette Novaková.
„Cieľom nových pravidiel je posilniť médiá, ktoré sú verné vládnemu režimu, a ktoré bojujú proti „takzvaným“ alternatívnym médiám,“ vyjadril sa konzervatívny internetový časopis „Fira Tider“.
Minulý mesiac švédska ministerka kultúry, Alice Bah Kuhnkeová, povedala, že Facebook by mal cenzurovať takzvané „falošné správy“ a proti tým, ktorí ich šíria, by mala zakročiť vláda.
Nie je prekvapením, že mienkotvorné médiá sa utiekajú aj k takýmto krokom, keďže alternatívne médiá silnejú každým dňom a získavajú si stále viac a viac čitateľov.
Branislav Zaujec