Bratislava 4. januára 2017 (HSP/Foto: leták Lidl)
Nemecká maloobchodná spoločnosť Lidl použila v svojom letáku platnom od 27. 12. do 31. 12. 2016 fotky modela tmavej pleti. Podobná akcia Lidlu v Čechách pobúrila tamojšiu verejnosť. Lidl im cez média odkázal, že neustúpi.
Keď som to videl napadlo ma nevdojak, akých černochov chcel Lidl na Slovensku osloviť? Fredyho Ayisiho, Ibiho Maigu a ešte možno 20 ďalších naturalizovaných černochov čo u nás žijú? Alebo chce len tak nenápadne propagovať multikulturalizmus?
Namakaný černoch a biela žena, klasické multikultúrne klišé, by skôr zodpovedalo tej druhej možnosti. Ale hlavne absencia akejkoľvek klientsky zaujímavej komunity, ktorú by takáto reklama mohla osloviť, o zámere vypovedajú viac.
Je veľmi smutné, že sa obchodné spoločnosti miešajú do politiky, že podporujú rôzne, často i veľmi škodlivé ideológie.
Obchodné spoločnosti by si mali rozmyslieť, či chcú predávať – robiť biznis, alebo či chcú robiť politiku.
Stále častejšie sa totiž stáva, že obchodné spoločnosti propagujú nejaké politické myšlienky a selektujú tak ľudí na tých dobrých a tých zlých. Nejde iba o ideológie ako multikulturalizmus alebo gender, ale aj o selektovanie príslušníkov jednotlivých politických táborov, ako sa to stalo napríklad pred voľbami v USA.
Mnohé rovnako selektujú aj média podľa názorov, ktoré prezentujú a reklamu zadávajú tam, kde im prezentované názory vyhovujú. Snažia sa tak podporiť svojimi peniazmi médiá, ktoré propagujú im blízke politické postoje (či i Lidl robí takúto politiku neviem).
Zároveň tým hovoria čitateľom či divákom médií, ktoré nepodporujú, že o nich nemajú záujem. A to by sa klienti týchto médií mali dozvedieť. Veď ak nejaká obchodná spoločnosť pohŕda ich názormi a pohŕda nimi ako klientmi, ako ľuďmi, mali by to títo ľudia vedieť.
Je neseriózne a pokrytecké od takýchto obchodných spoločností, že nenápadne, potajomky, poza ich chrbát selektujú klientov na základe politického názoru.
Ak už chcú robiť politiku, tak by bolo férové povedať to jasné. Chceme multikutluralizmus. Budeme vám ho podsúvať a budeme podporovať tie média, ktoré vám nim budú spolu s nami vymývať hlavy. A o vás ostatných, čo máte na túto otázku iný názor nemáme záujem. Nenakupujte u nás, lebo nie ste vhodní ľudia – nie ste dosť ideologicky na výške.
To by bolo férové. Ale to tak samozrejme nefunguje. Lebo firmy by chceli mať oboje. Aj politiku aj predaje. A preto len potajomky stiahnu reklamu z médií, ktoré im nevyhovujú, aby ich oslabili a veria, že klientov zasiahnu inde.
Ale to tak nejde.
Ak chce nejaká firma robiť politiku, mala by sa pripraviť na to, že prestáva byť obchodnou spoločnosťou a stáva sa politickým subjektom.
A podľa toho s ňou má byť aj zaobchádzané.
Juraj Martus