Bratislava 27. septembra (TASR) – Cyklotrasa z Devína do Karlovej Vsi v Bratislave, o ktorej vedení sa diskutuje už niekoľko mesiacov, cez chránený ostrov Sihoť nakoniec nepôjde. Bratislavskí mestskí poslanci dnes schválili vedenie cyklistickej trasy popri severnom brehu Karloveského ramena súbežne s Devínskou cestou. Odmietli totiž niesť zodpovednosť za znečistenie vodného zdroja.
Počas vyše hodinového rokovania zazneli v rozprave rôzne názory. Jedni chceli analýzu detailnejšie rozpracovať, ďalší pripomenuli, že ani súčasná ochrana ostrova nie je dostatočná a námestníčka primátora Petra Nagyová-Džerengová (SaS) zase stále kládla rovnakú otázku: "Ako cyklisti vodný zdroj ohrozia?" Katarína Augustinič (SaS) dokonca podala pozmeňujúci návrh, aby do času, kým sa trasovanie nevyrieši, Sihoť pre cyklistov dočasne a regulovane sprístupnili. "Dnes je ten zdroj ohrozovaný rovnako. Mám pocit, akoby sme sa teraz zobudili. Ťaží sa tam drevo, chodia tam poľovníci, nie je to oplotené," poznamenala v rozprave. Poslanci však jej návrh zamietli.
Svoje rozhodnutie nezahlasovať za cyklotrasu cez Sihoť počas rozpravy avizovali viacerí poslanci. "Keby to bola jediná možná cesta, tak by sme o tom mohli diskutovať. Ale my máme alternatívu. Nie som schopný prevziať takéto zásadné rozhodnutie, lebo ho nie som schopný vyhodnotiť," podotkol predseda najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ-DS, Most-Híd Sven Šovčík. "Sú aj iné riešenia, ale na tie budeme mať peniaze neviem kedy," reagovala starostka Devína Ľubica Kolková. Primátor chce na cyklotrasu čerpať peniaze z eurofondov.
Svoj negatívny postoj k pusteniu cyklistov na ostrov deklarovali aj členovia OKS či KDH. "Výskumný ústav vodného hospodárstva k tomu dá negatívne stanovisko a niekto nad tým rozmýšľa? To je katastrofa," hneval sa Milan Šindler (KDH). "Sihoť zásobuje vodou asi 170.000 ľudí." Marián Greksa (SaS) zase chcel, aby mesto zaviazalo Bratislavskú vodárenskú spoločnosť (BVS) nejakým spôsobom problém rázne vyriešiť.
Alternatíva mimo ostrova Sihoť vedie čiastočne aj po Devínskej ceste, poza obytnú zástavbu po súkromných pozemkoch približne 50 vlastníkov. Tie bude teda potrebné vyrovnať a tiež vybudovať nový cyklochodník či visutú lávku. Trasa bude široká zrejme len dva metre. Náklady na túto alternatívu sa podľa odhadov vyšplhajú bez ceny za výkup pozemkov do výšky 1.185.000 eur. Mesto tak teraz čakajú projektové práce a výkup pozemkov. "Ak by sme ich chceli obísť, potrebujeme trasu budovať na pylónoch, ale to bude najdrahšia alternatíva," povedal Ftáčnik po hlasovaní.
V súčasnosti cyklisti jazdia do Devína po ceste spoločne s autami. Cesta po Devínskej ceste je však veľmi nebezpečná a pre jej úzky profil a geologické podmienky ju ani nebolo možné rozšíriť bez vybudovania zárubných múrov. V materiáli pre poslancov na júnové rokovanie zastupiteľstva zároveň pracovná skupina zamietla túto alternatívu aj pre veľké prevýšenie trasy.
Ak by cyklotrasu viedli cez Sihoť, jednorazové náklady na zvýšenie bezpečnosti by boli podľa BVS vo výške 1.315.000 eur a náklady na stavebné úpravy 245.000 eur. Štúdia BVS zároveň uvádza ďalšie náklady na zabezpečenie ostrova vo výške 400.000 eur ročne. Z tejto sumy chce BVS zaplatiť desať ľudí v strážnej službe.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.