Moskva 28. decembra 2016 (HSP/replyua.net/Foto:Rossiya One TV Channel photo via AP)
Z mora boli vytiahnuté už obe čierne skrinky lietadla Tu-154, ktoré sa s 92 ľuďmi na palube, pričom okrem posádky a novinárov bolo medzi pasažiermi aj 64 členov armádneho umeleckého súboru Alexandrovci, zrútilo do čierneho mora.
Prehratie súborov z čiernych skriniek a ich analýza si iste vyžaduje nejaký čas. Oficiálne miesta zatiaľ mlčia a o dôvode nešťastia sa stále nevyjadrujú. Vyšetrovatelia dávali do popredia vyšetrovacie verzie o zlyhaní motorov kvôli nekvalitnému palivu, alebo o inej technickej poruche, ako aj variantu o chybe pilotov, ktorí však boli veľmi skúsení.
Ruský internet sa však už zaoberá iba jednou alternatívou. Dôvodom pádu lietadla bol teroristický útok. Ostatné varianty sa na rôznych informačných kanáloch už neberú do úvahy. Rôzni experti poukazujú na to, že trosky sú rozmetané vo veľmi veľkom okruhu, na veľmi veľkej ploche, čo podľa nich svedčí o tom, že lietadlo sa rozletelo na kusy už vo vzduchu.
Piloti tiež nestihli vyslať SOS signál. Neinformovali o žiadnych problémoch, čo by iste urobili, keby sa vyskytla nejaká technická porucha.
Posledná verzia technickej poruchy, ktorá sa momentálne diskutuje je problém zo vztlakovými klapkami, ktoré sa vraj nedali po štarte zatiahnuť. Leteckí experti pokladajú nezasunutie vztlakových klapiek za “nepríjemnú udalosť”, a nie za katastrofu. Podľa ich názoru je táto situácia detailne popísaná v návode na letovú prevádzku a pravidelne sa nacvičuje na trenažéroch.
Po tom, čo je na brehu stále viac trosiek sa stále viac špekuluje, že predsa len mohlo ísť o teroristický čin a že nálož mohla byť uložená v niektorej podvozkovej šachte, lebo podvozok je veľmi poškodený.
S veľmi zaujímavou teóriou prišiel letecký expert Vlad Liubin. Ten tvrdí, že bomba bola do lietadla vložená už v Moskve. Podľa jeho slov, nádrže len tak vybuchnúť nemohli, a okrem toho, záchranári našli a na breh vytiahli časť podvozku, ktorá bola vážne poškodená, pričom túto časť našli najbližšie k miestu štartu lietadla, z čoho Liubin vyvodzuje, že od lietadla podvozok odletel ako prvý.
Bombu mohli vložiť aj do trupu lietadla, aj do časti pre pasažierov, ale vzhľadom nato, že podvozok odletel ako prvý, s najväčšou pravdepodobnosťou bola bomba vložená do podvozkovej šachty, myslí si Liubin.
“Keď sa lietadlo pripravuje na štart, podvozkové šachty sú vždy otvorené. V tom momente je možné do lietadla prepašovať bombu,” zdôraznil expert.
Podľa jeho verzie, niekto, kto sa tváril ako obslužný personál, alebo možno aj skutočný zamestnanec obsluhy dal do lietadla bombu. Urobiť to nie je ťažké.
Treba však zdôrazniť, že vyšetrovatelia verziu teroristického útoku vyhlásili za najmenej pravdepodobnú. Nie je potom však jasné, ako vysvetlia, že sa lietadlo pri páde s tak malej výšky rozletelo na tak veľa častí a tie dopadli na tak veľkú plochu.