Česká republika 11. mája 2015 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
“Nedržíme, nepredávame”
Nepredávaj ani nekupuj tovar z Agrofertu. Bojkot výrobkov Andreja Babiša spojil živnostníkov naprieč Českou republikou. Akcia sa začala na Facebooku a počas troch mesiacov už živnostníci nazbierali takmer 9.000 sympatizantov, zverejnil spravodajský portál Týden.cz.
Plagát s mapou Českej republiky a logami najznámejších potravín od Andreja Babiša s nápisom “Nedržíme, nepredávame” nalepil český mäsiar Pavel Havlíček najprv na výklad. Od pultu potom sledoval, ako sa pred jeho obchodom začínajú zastavovať ľudia, ktorí debatovali a gestikulovali.
Následne si uvedomil, že jeho postoj nebude mať na ľudí veľký dopad, pokiaľ bude chýbať priama interakcie a nebude môcť ľuďom svoj postoj priamo vysvetliť. V priebehu niekoľkých dní mäsiar chybu napravil a plagát premiestnil na okraj pultu. Takže každý zákazník má teraz na očiach, že v tomto mäsiarstve sa nekupuje len mäso, ale aj politický príbeh, ktorý je samozrejme grátis.
Výrobky Agrofertu
Ako podotýka portál Týden.cz výrobkom potravinárskej skupiny Agrofert sa v bežných českých obchodoch dá len ťažko vyhnúť. Koncern dodáva pečivo z viac ako dvadsaťpäť pekární, mliečne výrobky od dcérskych firiem Tatra a Olma, mäso a údeniny od Kosteleckých údenín alebo firmy Mäso Planá. Súčasťou mäsového portfólia sú aj “Vodňanská kuřata”.
Facebooková skupina
Správcovia facebookovej stránky “Bojkot Babišových výrobků” sú podľa menovaného portálu opatrní. Komunikovať chcú len anonymne a v správach uvádzajú, že ide o skupinu „priateľov, ktorí spolu chodia na pivo a zaujímajú sa o politiku.“
Bojkot, ktorému dominuje nápis “Andrew, go back to Blava”, “Andrej, vráť sa do Blavy”, spojil nesúrodú skupinu podnikateľov. Ceduľu s nápisom “Nevedieme, nepredávame”, vyvesili do výkladu napríklad v Tony Café v Prahe 4 či v rodinnom Wellness centre v Hnačov s tým, že radšej budú odoberať poľnohospodárske výrobky od malých výrobcov. Na stránkach tiež pribúdajú návody, ako sa zaobísť bez Babišových výrobkov.
V skupine je väčšina aktívnych členov anonýmna. Práve mäsiar Pavel Havlíček, ktorému po Veľkej noci zazvonil telefón, sa však neukrýva. Ozval sa mu Ján Hanuš, generálni riaditeľ Kosteleckých údenín, ktoré spadajú pod Babišovu spoločnosť Agrofert. Hanuš pozval juhočeského mäsiara na návštevu, s tým, že by mali diskutovať o situácií v branži bez ohľadu na politiku.
Havlíček s pozvaním na stretnutie, ktoré by sa malo odohrať v priebehu mája, súhlasil. Dôvodom je skutočnosť, že Babišove výrobky sú pre neho konkurenciou ako každá iná, avšak s tým rozdielom, že Babiš v politike jedná v záujem svojho konglomerátu, ktorým je likvidácia poslednej konkurencie – živnostníkov.
ru