NAŽIVO

Americký minister zahraničných vecí Antony Blinken vyzval sýrskych povstalcov, ktorí zosadili režim prezidenta Bašára Asada, aby splnili svoje sľuby o inklúzii. Blinken pripomenul, že pre bývalých povstalcov zo Sýrie môže byť poučením izolácia afganského fundamentalistického hnutia Taliban.

06:39

Spojené štáty obnovili sankcie uvalené pred časom na niekoľko subjektov so sídlom v Rusku, ktoré sú zapojené do projektu plynovodu Nord Stream 2. 

06:38

Zvolený prezident USA Donald Trump prekvapujúco oznámil, že je proti dohode o rozpočte vyjednanej v Kongrese medzi republikánmi a demokratmi.

06:36

Izraelská armáda podnikla v Jemene nálety, ktoré sú odvetou za raketu vypálenú smerom na židovský štát z územia ovládaného jemenskými povstalcami – húsíami. TASR o tom informuje s odvolaním sa na správu agentúry DPA. Agentúra AP s odvolaním sa na jemenskú propovstaleckú družicovú televíziu uviedla, že izraelské nálety si v Jemene vyžiadali najmenej deväť obetí.

06:34

V ropnej rafinérii v meste Novošachtinsk v Rostovskej oblasti na juhu európskej časti Ruska vypukol požiar v dôsledku útoku ukrajinských bezpilotných lietadiel. Informoval o tom kanál Rostov na platforme Telegram, ktorý zverejnil aj videá požiaru natočené miestnymi obyvateľmi.

06:33

 Rusko po zvrhnutí svojho spojenca Bašára Asada stiahlo svoje systémy protivzdušnej obrany z rôznych častí Sýrie a premiestnilo ich do občianskou vojnou zmietanej Líbye. Na základe mediálnych správ a informácií z vojenských kruhov.

06:32

Najvyšší súd amerického štátu Montana vyniesol prelomový rozsudok, ktorým potvrdil, že ústava tohto štátu zaručuje jeho občanom právo na zdravú klímu.

06:32

Francúzsko vyhlásilo na svojom súostroví Mayotte stav výnimočnej prírodnej katastrofy. Úradom to umožní rýchlejšie a účinnejšie zvládnuť devastáciu ostrova, ktorú cez uplynulý víkend spôsobil cyklón Chido. S odvolaním sa na vyhlásenie ministra pre zámorské územia Francoisa-Noela Buffeta o tom informovala agentúra AFP. Buffet spresnil, že toto opatrenie bolo na zámorskom území aktivované vôbec po prvýkrát.

06:30

Severná Kórea sa ohradila proti “bezohľadnej provokácii” zo strany Spojených štátov a ich spojencov, ktorí kritizujú Pchjongjang za podporu Ruska vo vojne proti Ukrajine.

06:27

Ceny ropy vzrástli zhruba o percento a cena ropy Brent sa posunula bližšie k hranici 74 USD za barel (159 litrov). Trhy tak reagovali na pokles ropných zásob v USA, navyše čakajú na rozhodnutie menového výboru americkej centrálnej banky o úrokových sadzbách.

Včera 20:23

Hoci štvrtkové rokovanie Európskej rady bude najmä o zahraničnopolitických témach, český premiér Petr Fiala ho chce využiť na to, aby spolu s talianskou premiérkou získali podporu pre iniciatívu týkajúcu sa automobilového priemyslu. Usilujú sa napríklad o odklad pokút pre automobilky za nesplnenie emisných cieľov. Povedal to v stredu pred odletom do Bruselu.

Včera 20:21

Lotyšsko predlžuje posilnené bezpečnostné opatrenia na hraniciach s Bieloruskom až do konca júna 2025. Oznámilo to v stredu lotyšské ministerstvo vnútra.

Včera 20:10

Predsedníčka Európskeho parlamentu (EP) Roberta Metsolová v stredu na začiatok summitu EÚ – západný Balkán v Bruseli podporila myšlienku rozšírenia Únie o krajiny tohto regiónu.

Včera 20:10

Nemecké námorníctvo dostalo v stredu od parlamentného rozpočtového výboru kľúčový súhlas na rozšírenie svojej flotily o ďalšie štyri ponorky triedy 212CD.

Včera 19:58

Ruský plynárenský koncern Gazprom dodal prvý náklad skvapalneného zemného plynu (LNG) do Talianska. Náklad smeroval zo závodu Portovaja na pobreží Baltského mora.

Včera 19:57

Európska komisia začala posudzovať, či plánovaná štátna pomoc Poľska pri výstavbe jadrovej elektrárne v Pomoranskom vojvodstve je v súlade s pravidlami EÚ. Poľská vláda v septembri 2024 oznámila Európskej komisii (EK) svoj plán podporiť štátnu spoločnosť Polskie Elektrownie Jadrowe (PEJ) kapitálovou injekciou 14 miliárd eur a štátnymi zárukami za pôžičky pri financovaní novej jadrovej elektrárne Lubiatowo-Kopalino na severe Poľska.

Včera 19:41

Poslanci maďarského Národného zhromaždenia si v stredu pripomenuli Deň národnostných menšín v Maďarsku. Zákon o právach národnostných menšín v súčasnosti eviduje v Maďarsku 13 národnostných spoločenstiev, vrátane Slovákov.

Včera 19:40

Francúzsko má dôkazy o tom, že Rusko sa snaží ovplyvňovať tzv. influencerov na sociálnych sieťach vo Francúzsku aj v iných európskych krajinách. Povedal to v stredu francúzsky minister zahraničných vecí Jean-Noël Barrot.

Včera 19:39

Najmenej 13 ľudí zahynulo v stredu po tom, ako posádka indického vojenského plavidla stratila kontrolu nad riadením a narazila do osobného trajektu. Havária sa udiala pri pobreží mesta Bombaj na západe Indie. O incidente informovalo indické námorníctvo.

Včera 19:38

Podľa českého prezidenta Petra Pavla je nutné vyvinúť tlak na Rusko aj Ukrajinu, aby mali vôľu ukončiť boje, sadnúť si k rokovaciemu stolu a dokázali rokovať za férových podmienok. Ak by akákoľvek zo strán chcela presadiť iba svoju predstavu, k dohode podľa Pavla nedôjde. Povedal to v stredu počas livestreamu na jeho sociálnych sieťach, kde sledovateľom odpovedal na otázky.

Včera 19:25

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, ktorý vo štvrtok dopoludnia vystúpi na summite EÚ pred lídrami členských krajín, má v stredu večer v Bruseli naplánované stretnutie s generálnym tajomníkom NATO Markom Ruttem, šéfom britskej diplomacie a niekoľkými kľúčovými lídrami EÚ, aby sa dohodli na vojenskej pomoci Ukrajine ešte pred návratom Donalda Trumpa k moci v Spojených štátoch.

Včera 19:01

Na desať rokov väzenia odsúdili v stredu v Nemecku za zločiny proti ľudskosti a vojnové zločiny bývalého vodcu sýrskej militantnej skupiny šabíha úzko spájanej s nedávno zvrhnutým sýrskym prezidentom Bašárom Asadom.

Včera 19:00
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Bez komentára: Otvorený list učiteliek z východného Slovenska

❚❚
.

(Erika Polgáriová/Eleonóra Liptáková/Foto:TASR)

Vážený pán minister,
tento list vznikol ako reakcia na bezmocnosť, s akou sa dennodenne stretávame pri našej práci. Je to výpoveď nás obyčajných učiteľov z „ďalekého východu”. Hneď v úvode sa chceme ospravedlniť za to, že tento list nie je napísaný vecne a formálne, ale je plný emócií a rozhorčenia, no zrejme je toho už na nás priveľa a náš pomyselný pohár trpezlivosti práve pretiekol. Nedokážeme reagovať bez emócií. Náš list je skrátka reakciou na neúnosný stav v slovenskom školstve a dysfunkčný, nespravodlivý sociálny systém v štáte. Veríme a dúfame, že bude impulzom k prehodnoteniu súčasnej situácie a pozície učiteľov.

V Bratislave, ďaleko od Vašich obľúbených „marginalizovaných a sociálne znevýhodňovaných skupín” nemáte ani tušenia o tom, s akými patovými situáciami sme nútení dennodenne bojovať. Príďte si na pár dní odžiť problémy, ktoré musíme každý deň riešiť. Poďte sa pozrieť do našich škôl, konečne sa zvítajte s reálnymi žiakmi a odseďte si v triede zopár vyučovacích hodín. Aby namiesto prázdnych rečí odtrhnutých od reality, ste mali možnosť spoznať skutočnú situáciu.

Chceme ešte podotknúť, že tento list nie je určený len Vám. Rovnako chceme, aby sa o týchto problémoch začalo hovoriť aj v širokej verejnosti. Posielame preto tento list aj médiám a uverejníme ho tiež prostredníctvom internetu a sociálnych sietí. Situácia je alarmujúca, preto chceme predísť ďalšiemu odsunutiu riešení a ignorovaniu potrieb školstva i verejnosti zo strany kompetentných.

Nebudeme zovšeobecňovať a vyjadríme sa konkrétne k problémom našich škôl, aj keď identické problémy majú takmer všetky školy na východe. Najväčšie ťažkosti máme so žiakmi, ktorí sú sociálne výrazne neprispôsobiví, takmer výhradne sú to žiaci rómskeho pôvodu. Chceme však zdôrazniť, že toto nie je o rase, o pleti alebo o predsudkoch a výhradách voči Rómom. Rovnako vnímame všetkých ľudí a deti bez rozdielov, ide len o to, kto rešpektuje pravidlá a normy a kto nie. Záškoláci, ktorých počet vymeškaných neospravedlnených hodín dosahuje abnormálne vysoké čísla, sú prvým problémom našej školy. Pretože príslušné orgány a inštitúcie v tomto smere žiakov ani ich zákonných zástupcov takmer vôbec nesankcionujú, žiaci beztrestne ďalej absentujú, a čo je horšie, idú negatívnym príkladom aj ostatným spolužiakom, ktorí vidia, že za záškoláctvo im nehrozí žiaden, prípadne len minimálny trest. Udeľovanie kárnych opatrení, zasielanie tlačív a upozornení na nedbalú školskú dochádzku má nulovú účinnosť, rovnako ako dohováranie, či rôzne druhy motivácie. Žiaci sa nezúčastňujú prvých vyučovacích hodín, odchádzajú z posledných, často utekajú z vyučovania. Nie je žiadnou zriedkavosťou, že žiak príde ráno do školy a zo šiestich vyučovacích hodín sa zúčastní jednej alebo dvoch a počas ostatných sa bez vedomia vyučujúceho túla po chodbách a priestoroch školy. Nie je v našich silách a možnostiach hľadať a „zbierať” žiakov, ktorí by mali byť na vyučovaní, no nie sú. Navyše sú títo žiaci väčšinou agresívni, arogantní a vyskytujú sa rôzne druhy sexuálneho obťažovania nielen spolužiakov, ale aj učiteliek. Situácia v niektorých triedach hraničí so systematickým šikanovaním pedagógov. Takmer všetci rodičia sa riešeniu problému vyhýbajú a neprejavujú ani minimálnu ochotu k spolupráci so školou. Mnohí žiaci chodia na vyučovanie absolútne nepripravení. Okrem toho, že neprospievajú, zanedbávajú domácu prípravu na vyučovanie (nikdy nemali napísanú jedinú domácu úlohu či vypracovaný projekt), nenosia si ani základné školské potreby! Je bežnou praxou, že žiak príde do školy nielen bez školskej tašky, prezuviek, peračníka, hygienického vrecúška, športového úboru, farbičiek, rysovacích a iných potrieb na výtvarnú a ďalšie výchovy, ale dokonca väčšinou prídu bez jediného zošita, bez pera alebo aspoň ceruzky, absolútne s ničím- maximálne s chabou desiatou. Rodičia týchto detí sú dokonca poberateľmi finančného príspevku vo výške 17€, ktorý je vyplácaný zväčša len skupine neprispôsobivých obyvateľov a len za to, že deti plnia povinnú školskú dochádzku. Otázne je, z akého dôvodu im je tento príspevok pridelený, keďže povinná školská dochádzka vyplýva zo zákona a je teda pre všetky deti bez rozdielov povinná a tiež aj to, prečo sú tieto financie vyplácané väčšinou len rodičom istej skupiny obyvateľstva. Prečo sú títo ľudia systematicky a pravidelne neprávom zvýhodňovaní oproti ostatným rodičom, ktorí na rozdiel od nich svoje deti nielen pošlú do školy, ale dohliadajú aj na to, aby boli pripravené, mali všetky pomôcky a skutočne si príkladne plnili svoju školskú dochádzku. Z akého dôvodu im spomínaný príspevok vyplácaný nie je? Zodpovední rodičia a aj široká verejnosť je právom pohoršená touto pozitívnou diskrimináciou, ktorá sa nedá nazvať inak ako výsmechom svedomitej rodiny. Chceme ešte podotknúť, že spomínaný príspevok je rodičom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia vyplácaný aj v prípade, že školská dochádzka detí je pravidelne a hrubo porušovaná záškoláctvom a inými problémami výchovného charakteru. Tieto deti chodia do školy nie kvôli učeniu a vzdelávaniu, ale provokovať spolužiakov, učiteľov, riešiť si osobné spory, vystrájať a vyvádzať, zafajčiť si pred školou atď. Vyslovene im spôsobuje radosť narúšať chod vyučovania, život a fungovanie školy ako takej. Prídu do školy preto, lebo „doma je nuda a v škole sa aspoň zabavia”. A pod slovom zábava si predstavujú výtržníctvo, ktorým spôsobujú problémy všetkým zložkám školy, paradoxne obyčajne okrem seba… Maximálny trest, ktorý rodičov „postihne” je to, že osobitným príjemcom ich dávok sa stane mesto, v ktorom žijú a sociálne pracovníčky im robia „slúžky”, ktoré im nakúpia jedlo, deťom šaty a pomôcky, nákupy im donesú priamo domov, a tak ich môžu promptne speňažiť.

O zvýhodnených cenách stravného oproti pracujúcim rodičom sa v záujme stručnosti nebudeme zmieňovať, ale je nehorázne, že za obedy na celý mesiac (v prípade, že má mesiac 20 pracovných dní) zaplatia rodičia niektorých detí sumu od 1,80 do maximálne 3,20 eur (v závislosti od veku) a pracujúci rodič viac ako 23 eur! A obed žiakovi patrí iba preto, lebo si odsedel prvú vyučovaciu hodinu. Čo na tom, že nemal pero, zošit, ceruzku, domácu úlohu. Nielenže vôbec na hodine nepracoval, ale vyvolal niekoľko roztržiek a učiteľ vďaka nemu tretinu hodiny stratil snahou o nastolenie disciplíny a pracovnej atmosféry. Opäť je otázne, prečo si túto totálnu anarchiu môžu dovoliť? Prečo príslušné úrady a orgány nedohliadnu na to, aby detské prídavky spĺňali svoj účel a zabezpečovali základné potreby? Často sú takto ľahostajné deti, ktorých rodičia sú dokonca poberateľmi tzv. dávky v hmotnej núdzi (ktorí sa paradoxne niekedy okato vyvážajú v nových autách, nosia značkové oblečenie a trávia Vianoce v Anglicku). Školské pomôcky, ktoré týmto deťom objedná škola, si žiaci absolútne nevážia a sú do dvoch dní po rozdaní zničené, polámané, roztrhané alebo speňažené. Táto forma pomoci by sa v ich rukách úplne minula účinku, a preto sú učitelia nútení komplikovať si svoju prácu ešte aj tým, že tieto pomôcky osobne denne donášajú žiakom na jednotlivé vyučovacie hodiny! Napriek tomu sú za ne vďační, pretože pomôcky od štátu sú jedinou možnosťou, ako môže byť vyučovací proces plnohodnotne zabezpečený. Ani to sa však ich rodičom nepáči a stretávame sa s prípadmi, kedy rodič zavíta do školy po prvýkrát vtedy, keď sa príde hádať a dožadovať odovzdania pomôcok do vlastných rúk, aby ich mohol rozpredať. Rôzne druhy finančných dávok, ktoré rodičia týchto detí poberajú, vôbec nezabezpečujú základné potreby. Deti chodia v roztrhaných, špinavých, zapáchajúcich kusoch oblečenia, v rozpadnutých topánkach, bez desiaty, sú zavšivavené, majú rôzne druhy kožných chorôb a absentujú u nich aj tie najzákladnejšie hygienické návyky! Peniaze na mobilné telefóny, alkohol a cigarety sa však vždy u nich nájdu. V zimných mesiacoch nie je žiadnou raritou, keď dieťa príde do školy v deravých poltopánkach a ľahkom svetríku. Pedagógovia si pravidelne z práce domov odnášajú rôzne druhy „suvenírov” v podobe bĺch a iných parazitov či vírusov od žltačky až po streptokokové a stafylokokové ochorenia. Párkrát ročne nám prepašujú z domu do tried „domácich maznáčikov” ako myši, potkany či šváby. Na dotvorenie reálneho obrazu o skutočnom stave ich „socializácie” nám nedá nespomenúť stav v nultých ročníkoch, prípadne prvých ročníkoch ZŠ. Keďže drvivá väčšina detí vôbec nie je zaškolených, do materskej školy nikdy nechodili a niektoré vôbec nevedia po slovensky, nikdy nedržali v ruke ceruzku a nekreslili, nepoznajú hračky, farby a v prvých týždňoch ich pobytu u nás sa neučia poznávať prvé písmenká, čísla a farby, ale oboznamujú sa s tečúcou vodou, splachovacím WC, fúkaním nosa do vreckovky namiesto rukávov a základnými sebaobslužnými a hygienickými návykmi. Komunikácia s týmito deťmi je nesmierne náročná, reči zle rozumejú, nechápu, čo sa od nich požaduje, keďže majú obmedzenú slovnú zásobu (a to nie len v slovenskom, ale aj rómskom jazyku). Neskôr od nich očakávame, že sa budú učiť ďalšie dva cudzie jazyky, čo je nemysliteľné, keďže poriadne nevedia ani po slovensky. Nedokážu pomenovať bežné veci, sú to pre nich predmety neznáme, s ktorými sa nikdy predtým nestretli. Čudujete sa, že špeciálne školy sú plné rómskych detí? Ale prečo? Uvedomte si, že dieťa drží farbičku v ruke po prvýkrát na zápise, nepoznajú hračky, kocky, predmety či hry, ktoré by rozvíjali ich myslenie a motoriku. Tieto deti zaostávajú nie o dva, ale o štyri roky oproti ostatným a my po nich chceme, aby zvládali požiadavky kladené na prváka, keď sú na úrovni trojročného dieťaťa. Nedokážeme im zabezpečiť rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, keď nezačínajú na rovnakej „štartovacej pozícii”. Oni musia dobiehať 6 rokov bez podnetov, bez vedenia a výchovy!!! Ako máme integrovať väčšinu, keďže na našich školách ich je viac ako polovica z celkového počtu žiakov? V dôsledku tejto snahy o umelú integráciu šikovná menšina, z ktorej by mohli byť skvelí žiaci, klesne na úroveň nešikovných a oni sa integrujú medzi nich. Považujeme za nevyhnutné, aby deti zo sociálne nevyhovujúceho prostredia absolvovali nultý- prípravný ročník povinne! Inak nie sú schopné plnohodnotne prospievať v prvom ročníku (a často ani počas celej svojej školskej dochádzky) a sú zbytočne vystavované sústavnému neúspechu a emocionálnej traumatizácii. Odklad povinnej školskej dochádzky v týchto prípadoch absolútne nič nevyrieši, práve naopak, dieťa stratí jeden celý rok (lebo v rodine sa mu opäť venovať nebudú). Vďaka nultému ročníku sa naučí po slovensky, základným hygienickým návykom, zvykne si na režim školy a dostane aspoň nejaký základ pre ďalšie vzdelávanie.

.

V dotazníku (dotazník ŠŠI) ste sa nás nedávno pýtali, ako zabezpečujeme rovnoprávny prístup k vzdelávaniu detí. Ako vôbec nad tým môžete uvažovať, že by vzdelávanie týchto detí mohlo byť rovnoprávne, keď sú hladné, smädné, špinavé, nevyspaté (lebo rodičia do noci „oslavovali” a oni buď nemohli spať alebo strážili mladších súrodencov), majú svrab, sú zavšivavené, pokožka na hlave je zapálená, rozškriabaná, plná chrást a hnisu a nakoľko sa rodičom nechce zriadiť ich šetrne, pohodlnejšie je vystrihať im hlavy dohola (chlapcov aj dievčatá!!!) tak, že sa hanbia chodiť medzi ľudí?! Uvedomte si, že tieto deti nemajú uspokojené základné životné potreby a my od nich očakávame plnohodnotný výkon v škole! Tak nám teda poraďte, ako majú učitelia efektívne vykonávať svoju prácu za týchto okolností? Stačí zopár neprispôsobivých detí v triede a zabránia v hodnotnom napredovaní aj ostatným spolužiakom. V triedach je neuveriteľný smrad a zápach, a to skutočne nie sú dôstojné podmienky pre vzdelávanie a nie sú to férové podmienky pre ostatných- prispôsobivých žiakov, ani nás pedagógov. Nečudujme sa preto, že rodičia šikovnejších detí ich radšej prihlásia do školy mimo miesta ich bydliska, len aby sa dennodenne nemuseli pasovať s nedôstojnými podmienkami v spoločnosti zanedbávaných detí. Chcú, aby dostali vzdelanie zodpovedajúce ich intelektu, ktoré nebudú brzdiť žiaci nižšieho intelektu, alebo len sociálne extrémne zanedbaní, ktorí nie sú schopní primerane napredovať.

Aj napriek enormnej snahe a osobnému zanieteniu pedagógov škola produkuje absurdné množstvo žiakov, ktorí sú na trhu práce neuplatniteľní a bez akýchkoľvek sociálnych a pracovných návykov, čo je z nášho pohľadu opäť dôsledok chybného fungovania politiky tohto štátu. Neprispôsobiví spoluobčania si veľmi rýchlo zvykli na výhody, ktoré im štát ponúka a stotožnili sa s myšlienkou, že všetko dostanú zadarmo, je o nich postarané a pritom nemusia ani pohnúť prstom. Keď od nich niekto chce nejaký druh účasti na zlepšovaní ich životnej situácie, sú dokonca pohoršení. Takže párik neprispôsobivých občanov si pokojne prežije svoj život v niekoľkých sociálnych bytoch (lebo jeden im vydrží maximálne pár rokov, kým ho totálne zdemolujú, tak im štát dá zadarmo nový), narobia si kopec detí (aby im náhodou niečo neuniklo, začnú pre istotu už v štrnástich), po celý čas dostávajú podporu, príspevky a prídavky od výmyslu sveta a pritom za celý svoj život štátu neodvedú ani jeden jediný cent, nevyprodukujú ani euro pre našu ekonomiku, len vyciciavajú a poberajú všemožné dostupné formy sociálnej „pomoci”. Je to začarovaný kruh: Sú chudobní, lebo nemajú prácu- nemajú prácu, lebo sú nevzdelaní- sú nevzdelaní, lebo nemajú záujem o vzdelanie. Naproti tomu zodpovedné mladé páry odkladajú rodičovstvo do čoraz staršieho veku, kým budú finančne, ekonomicky a materiálne zabezpečení, aby dieťatku poskytli všetko čo potrebuje, vychovali z neho slušného, vzdelaného, socializovaného a raz produktívneho člena spoločnosti. Aj keď to priamo nesúvisí s oblasťou školstva, natíska sa vyjadriť tiež k problematike výšky materského príspevku, ktorý je porovnateľnej hodnoty pre mamičku, ktorá nevyrobila štátu jediný cent a mamičku, ktorá pred pôrodom roky odpracovala a odviedla do štátnej kasy nemalé peniaze. Prečo túto produktívnu skupinu obyvateľstva štát nielenže nijako nepodporuje, ale naopak, diskriminuje a komplikuje život finančnou nedostupnosťou bývania (keďže pracujúci človek nikdy nedostane nič zadarmo a kvôli bývaniu sa musí celoživotne zadlžiť), nedostatkom práce, mizernými platmi… Pýtame sa, kde je logika, kde spravodlivosť? Prečo je možné, že rodičia, ktoré svoje deti odložia do detského domova, si ich po dovŕšení plnoletosti môžu opäť zobrať späť aj s peknou kôpkou nasporených peňazí, na ktoré sa im „poskladalo” mesto. Peniaze do pár dní prepijú a pomíňajú, ale vyštudovaného stredoškoláka alebo vysokoškoláka, ktorý je bez práce nie vlastnou vinou (!), musia do 26 rokov živiť rodičia? Ani títo produktívni rodičia, ani mladí absolventi nemajú nárok absolútne na nič? Na žiadnu formu podpory od tohto štátu???

Neprispôsobiví rodičia väčšinou nemajú absolútne žiadne pracovné návyky, nemusia ráno vstať a ísť do práce, preto sa ani neobťažujú zobudiť deti a vychystať ich do školy. Deti sa zobudia, nevediac ani koľko je hodín a idú do školy samé, staršie deti sa musia postarať o mladšie, lebo rodičia spia. Samozrejme, že preto neprídu do školy načas a o desiate sa im ani nesníva, prípadne za ňu považujú niekoľko suchých rožkov, ktoré od hladu žujú takmer celý deň. Riešením by možno boli internátne školy, ale nestačí ich začať vychovávať v šiestich rokoch. To, čo dovtedy nedostali v rodine, už nikdy nemajú šancu dobehnúť, to vie z vývinovej psychológie aj každý študent strednej školy…

Problémom, ktorý by sa mal tiež riešiť je sexuálne zneužívanie mladistvých. Nielen na našej škole každý rok stúpa počet gravidných žiačok v nižších ročníkoch. Nie je akceptovateľné, aby žiačka šiesteho ročníka bola spoločnosťou vnímaná ako plnohodnotná matka schopná vychovávať svoje dieťa! Príslušné úrady ani v tomto smere nepodnikajú absolútne žiadne kroky, aby zastavili tento „trend”. Do dvoch rokov porodí ďalšie dieťa. Je normálne, že 14 ročná žiačka špeciálnej triedy splodí dieťa s mentálne retardovaným „absolventom” ŠZŠ pre žiakov s mentálnou retardáciou a do roka po pôrode je tehotná s ďalším dieťaťom? Ako sa o deti postarajú? Veď nie sú schopní postarať sa čo i len sami o seba!?! Aké zázemie im poskytnú, akú výchovu im dajú, akú emočnú podporu, ako budú rozvíjať ich osobnosť? Žijú spolu v rodine dievčaťa (spolu s desiatkami ďalších rodinných príslušníkov), spokojne ako maloletí či mladiství spolu ďalej súložia bez akejkoľvek formy antikoncepcie a plodia ďalšie deti. Akí to budú potomkovia?!? Postihnuté DETI plodia postihnuté deti a do akých podmienok? Tieto deti sú vopred odsúdené na život v nedôstojných a neľudských podmienkach. Opäť zle nastavený sociálny systém a vedomé prehliadanie tohto problému spôsobili, že mladé žiačky vo svojom tehotenstve nevidia žiaden problém, práve naopak, vnímajú ho ako vítaný spôsob zárobku peňazí. Nielenže idú negatívnym príkladom iným žiakom, ale nie sú schopné si aspoň prijateľným spôsobom ukončiť povinnú školskú dochádzku. Napriek nepopierateľnej snahe zo strany školy, ktorá sa formou rôznych preventívnych techník, besied a výchovného pôsobenia na hodinách snaží tejto chorej predčasnej pôrodnosti predísť, problém naďalej pretrváva. Žiačky (často aj pred dovŕšením 15 rokov) sú nezriedka tehotné s omnoho staršími mužmi a ani v tomto smere sa nekoná a nie sú nijako stíhaní. Situácia je alarmujúca! V školskom roku 2010/2011 boli na našej škole 4 gravidné žiačky, v súčasnosti máme 5 gravidných žiačok a 3 žiačky s individuálnym študijným plánom, ktoré sú na materskej dovolenke! Na úradoch im namiesto sankcií paradoxne ešte aj poradia, čo majú urobiť, aby dostali peniaze navyše a vyžmýkali zo štátu čo sa dá ako z dojnej kravy. Preto sú všetky deti, ktoré sa narodia našim žiačkam (a ktoré na nich dostanú financie), zverované do opatery starých rodičov, ktorí na nich dostanú ďalšie finančné príspevky. Namiesto toho, aby boli starí rodičia sankcionovaní za to, že zanedbali výchovu a dopustili, že sa ich dieťa stalo predčasne maloletým, nezodpovedným a nepripraveným neschopným rodičom, zo situácie ešte profitujú. Navrhujeme poskytnúť finančné príspevky maximálne na 3 deti. Pokiaľ chcú mať ďalšie je na ich zvážení, či ich budú schopní uživiť. Inak sa nikdy neskončí tento chorý kolobeh nadmernej pôrodnosti, ktorá je vnímaná ako druh zárobkovej činnosti. Tieto deti nemajú právo na život v dôstojných podmienkach? Kde sú ich práva, keď žijú v jednej izbe s ďalšími dvadsiatimi ľuďmi v špine, smrade, hladné, majú vši, blchy, bez vody, elektriny, WC, končatiny majú obhryzené od potkanov, dennodenne sa dívajú na to, ako ich rodičia, či iní členovia domácnosti pred ich očami súložia, dokonca sú nezriedka sami sexuálne obťažované či zneužívané. Ak chcete sociálnu pomoc a osvetu pre „marginalizované skupiny” v pravom slova zmysle, ktorá bude účinná a účelná, podporte radšej vyučovanie sexuálnej výchovy na školách, začnite grátis rozdávať radšej prezervatívy a nie múku, aby sa navzájom nemnožili príbuzní, mentálne nespôsobilí a mladiství, pretože sami si prezervatív nikdy nekúpia a bude pokračovať nielen gigantická pôrodnosť, ale aj rozmach pohlavných chorôb medzi neprispôsobivou populáciou. Treba sa seriózne zamyslieť nad nastavením sociálneho systému v tejto oblasti. Inak budú aj naďalej vznikať ďalšie a ďalšie generácie geneticky poškodených, neprispôsobivých a neproduktívnych detí, ktoré sú v očiach svojich rodičov len nástrojom na financovanie svojho povaľačského spôsobu života. Táto populácia má vyrobiť naše dôchodky?

Apropo: Viete si predstaviť, že pri súčasnej situácii sa učiteľ po 40-tich rokoch v školstve vôbec dožije dôchodku? Kto bol niekedy učiteľom, alebo mu je aspoň trochu známe zákulisie z oblasti školy, vie, aké nesmierne náročné a vyčerpávajúce je toto povolanie (najmä po psychickej a emočnej stránke). Každý produktívny človek si zaslúži ísť do dôchodku dôstojne a pri aspoň akej-takej fyzickej a mentálnej sile, a nie len doživoriť pár NEPLNOHODNOTNÝCH rokov do smrti. Ak môžu ísť do výsluhového dôchodku skôr policajti (aj tí, ktorí celý čas presedeli v kancelárii), prečo nie aj učitelia? Snáď si to zaslúžia menej po rokoch extrémne náročnej psychickej, emočnej a fyzickej námahy? Bolo by nanajvýš vhodné zaoberať sa aj touto otázkou.

.

Pribudlo nám obrovské množstvo povinností, príkazov a obmedzení pre učiteľa, ale odobrali nám akékoľvek možnosti obrany vlastnej osoby či kompetencie zasiahnuť. Musíme všetko, no nemôžeme nič… Nemáme absolútne žiadne východisko ako sa brániť, pretože „v práve” je výhradne len žiak, ku ktorému máme za každých okolností pristupovať humanisticky a netrestať ho. Existuje vôbec niekto, kto sa zastane nás- učiteľov? Je niekto kto sa postaví aj na našu stranu? Kto nás ochráni? Keď učiteľovi pretečie pomyselný pohár trpezlivosti a zvýši hlas na žiaka, okamžite ho obvinia z psychickej ujmy dieťaťa. Učiteľ však musí dennodenne znášať urážky, nadávky, vyhrážky, vulgarizmy od výmyslu sveta, ponižujúce poznámky, posmešky či sexuálne narážky a osočovanie od žiakov bez slova. Žiaci si nás beztrestne potajomky natáčajú mobilnými telefónmi a vešajú kade-tade po internete. Napriek tomu nikto nepovažuje súčasnú situáciu za alarmujúcu, či aspoň hodnú pozornosti a riešenia. A najhoršie, čo týchto žiakov postihne, je znížená známka zo správania, ktorá ich absolútne netrápi. Vysvedčenie vôbec nepotrebujú. Po ceste domov ho spokojne potrhajú a rozhádžu po zemi. Nezaujíma ich neospravedlnená hodina či nedostatočná známka na vyučovaní. Dokonca pre niektorých (a nie len neprispôsobivých) sa stalo problémom napísať si obyčajné poznámky a pohoršene vybehnú na učiteľa, prečo ich obťažuje tak zaťažujúcimi úlohami, ako je písanie poznámok! Veď načo by sa aj trápili záležitosťami ako sú prospech či správanie, keď stredné školy sa aj tak pobijú o každého jedného štvorkára, keďže financovanie závisí od počtu žiakov. Nečudujme sa preto, že žiaci dosahujú podpriemernú úroveň pri testovaní deviatakov, keď nemajú akúkoľvek motiváciu k učeniu, lebo dobre vedia, že na školu sa dostanú bez akejkoľvek námahy a úsilia. Len my vnímame ako absurdné a absolútne zarážajúce, aby sa na gymnáziá dostávali žiaci, ktorí sotva prospievajú? Kde sa potom, po skončení gymnázia (a oni ho aj skončia, pretože školy znižujú úroveň vzdelania, aby žiaci prospievali) zamestnajú? Alebo tieto „intelektuálne výkvety” budeme posielať ďalej na vysoké školy (lebo aj tam už študuje naozaj ktokoľvek)? Celé školstvo stráca úroveň! Tým sa dostávame k ďalšiemu šokujúcemu faktu: Produkujeme kvantum naoko „vysoko erudovaných” vysokoškolákov, ktorí sú v skutočnosti niekedy absolútne nevzdelaní, a pritom v našom štáte chýbajú kvalifikované pracovné sily a odborníci z oblasti manuálnej práce. Vysoké školy vôbec nereflektujú dopyt trhu práce! Načo sú nám stovky titulovaných sociálnych pracovníkov (za ktorými len tak mimochodom nevidno žiadnu dobre odvedenú prácu- kde sú výsledky ich sociálneho snaženia a práce?) a kadejakých manažérov, ktorých každoročne vychrlia univerzity, a ktorí sa potom nemajú kde zamestnať? Okrem toho, na úkor spomínaných menej šikovných absolventov vysokých škôl sa nedostáva adekvátneho vzdelania tým šikovným, opäť kvôli zníženým kritériám a nárokom na študenta. Navyše absolventi sú často krajne nepripravení do praxe. Ukážkovým príkladom je práve učiteľská profesia, kde sa mladý začínajúci učiteľ všetko dôležité nenaučí na vysokej škole, ale za pochodu, po tom, čo nastúpi do zamestnania. Na vysokej škole budúci učiteľ dostane obrovské kvantum teoretických informácií, všeobecných poznatkov (často totálne zbytočných), ale absolútne absentuje prepojenie s reálnou praxou, od vypĺňania dokumentácie, cez základné pravidlá a povinnosti učiteľa, až po možnosti riešenia rôznych školských situácií!

Zarážajúci je tiež fakt, prečo v dnešnom školstve sú omnoho dôležitejšie rôzne byrokratické a formálne úkony, ktoré má pedagóg a škola ako taká plniť a nie to, čo ponúka žiakovi po výchovno-vzdelávacej, emočnej a ľudskej stránke. Kde sa stratila podstata, ktorou pre nás stále ostal žiak a nie papier? Učitelia sú z každej strany systematicky terorizovaní rôznymi formami kontroly a neúnosnou byrokraciou- od vypĺňania výkazov, triednickej dokumentácie, upozornení, predvolaní, zápisníc, hodnotení atď. Vypĺňame nespočetné množstvo oznámení o zanedbávaní povinnej školskej dochádzky, neospravedlnených hodinách, školských priestupkoch, píšeme charakteristiky na problémových žiakov, každú chvíľu na iného žiaka a pre inú inštitúciu- mestská, štátna, kriminálna polícia, ÚPSVaR… Kdeže je tá súčinnosť zložiek? A aby toho nebolo málo, tak sa každý jeden školský rok musíme pasovať s novým štátnym vzdelávacím programom, podľa ktorého musíme meniť náš školský vzdelávací program a sústavne meniť učebné osnovy. Každý rok sa v každom ročníku menia názvy predmetov- akoby nebolo jedno či sa telesná volá športová príprava, telesná a športová príprava, alebo skrátka telesná výchova…načo je dobré takto príšerne to komplikovať? Nie je únosné každý jeden rok prepracúvať tieto dokumenty! Ak už štát nie je schopný poskytnúť nám hotové vzdelávacie programy a učebné osnovy, nech nás aspoň nechá urobiť si vlastné, ale aj ich používať aspoň pár rokov a nie sústavne ich meniť a prerábať! Aký to má zmysel? Reči o možnostiach prispôsobenia si obsahu, ktoré vykresľujú individuálne zostavovanie učebných osnov školou ako pozitívne, sú absolútnou nevýhodou, dokonca priam neskutočnou komplikáciou pri prestupe žiaka na inú školu, kde nedokáže nadviazať na ich vyučovací proces, pretože majú zaručene učebné osnovy zostavené inak. V systéme vzdelávania predsa musí byť jednota a nie takáto chaotická anarchia a nesúlad! Možnosť voľby potrebujeme, ale maximálne pre pár hodín voliteľných predmetov – napríklad tak potrebnej výchovy k manželstvu a rodičovstvu. A navyše je maximálne nedôstojné a poburujúce, aby učiteľ trávil hodiny za počítačom a pri odbornej literatúre v snahe dôkladne sa pripraviť na vyučovanie. Je hanbou nášho školstva, že nemáme učebnice na jednotlivé predmety, a ak nejaké sú, sú neaktuálne alebo učivo v nich absolútne nekorešponduje s obsahom vzdelávania pre daný ročník. Ak sa ministerstvo nemieni venovať zostaveniu učebníc, konkrétne pre jednotlivé ročníky osobitne, požadujeme aspoň vydanie súhrnného súboru materiálov (napr. za predmet občianska náuka), ktorý bude obsahovať všetky a kompletne rozpracované témy z daného predmetu pre všetky ročníky ZŠ súhrnne (a na tento materiál by nadväzovala ďalšia zbierka pre SŠ). Pracovné listy a iné pomôcky pre niektoré predmety absentujú úplne. Ale učebnice, pracovné listy a iné pomôcky pre žiakov s mentálnou retardáciou sú rozpracované dokonale pre každý ročník. Viete nám niekto vysvetliť logiku? Žiaci s MR, ktorí nikdy nebudú priekopníkmi v oblasti medicíny, školstva a nikdy nebudú podávať kvalitné pracovné výkony v oblastiach súvisiacich s intelektom, sú vzdelávaní podľa najnovších metód, s najlepšou technikou, listujú v novučičkých aktuálnych učebniciach a žiaci, ktorí sú intelektovo na primeranej, často nadpriemernej úrovni, žiaci z ktorých môžu byť lekári, výskumníci, politici, učitelia sú doslova a dopísmena DISKRIMINOVANÍ a pasujú sa so starými predpotopnými učebnicami, nedostatkom pomôcok (pracovné zošity na jednotlivé predmety a učebnice na cudzí jazyk si musia zakúpiť na vlastné náklady) a vystresovanými, vyčerpanými pedagógmi. Prečo diskriminujete a upierate základné práva na vzdelanie práve skupine ľudí, ktorá jediná bude pre náš štát produktívnou a bude prispievať k rozvoju našej krajiny??? A len tak mimochodom, toto je bežne sa vyskytujúci jav, že štát podporuje a zvýhodňuje práve skupiny, ktoré pre neho nielenže nič na oplátku nevyprodukujú, ale ešte ho aj zneužívajú a produktívni členovia tejto spoločnosti, z ktorých práce štát profituje, živia týchto jedincov. Nechceme aby táto myšlienka vyznela znevažujúco a diskriminačne voči žiakom s mentálnou retardáciou. Iba žiadame rovnaké práva, možnosti a podmienky pre ostatné deti. O dokumentácii integrovaných žiakov sa ani nebudeme zmieňovať.

Popri všetkých týchto úlohách a požiadavkách, ktoré sú na učiteľov kladené, sa ešte máme ďalej vzdelávať, naháňať kredity, platiť si kurzy, cestovať na školenia a tráviť čas „umelým” a neefektívnym tvárením sa, že si zvyšujeme kvalifikáciu. Väčšina kurzov z kreditného vzdelávania je totižto absolútne bezúčelná a takmer nič inovatívne sa tam učiteľ nedozvie. Sú to odfláknuté, zbytočné „naoko” kurzy na naplnenie niečích vreciek. Zodpovedný učiteľ, ktorému na práci záleží, totižto nepotrebuje vynútenú motiváciu vo forme kreditov, ale dovzdeláva sa priebežne celý život, podľa potreby a aktuálnej situácie. Ak už chcete motivovať učiteľov, použite radšej tieto peniaze na finančné ohodnotenie ich práce. Keď sa nájdu peniaze na zlaté, diamantové, či platinové „padáky” vysoko postavených, nájdite láskavo financie aj pre školstvo. Namiesto relaxu a času na odpočinok a tak prepotrebnú psychohygienu sme teda otrokmi kreditov, aby sme si aspoň trochu prilepšili k mizerným platom, ktoré sú oproti iným profesiám priam komické. Prečo sa potom čudujeme, že je toľko učiteľov vyhorených? Žiadne preventívne techniky realizované proti burnout syndrómu nám nepomôžu, keď nemáme čas na oddych a regeneráciu síl. A namiesto hlúpostí, ktorými nás zaťažujete a výčitkám ako zlyhávame v rolách pedagógov, nech sa páči, naučte nás ako motivovať k učeniu neprispôsobivých žiakov, ktorí nemajú absolútne žiadnu vnútornú motiváciu, či motiváciu zo strany rodiny a spoločnosti. Urobte pre nás kurzy ako ich učiť, my to za týchto okolností a za takýchto podmienok nevieme.

Na školách sú nesporným prínosom odborní zamestnanci: školský špeciálny pedagóg a školský psychológ, ktorí vo veľkej miere môžu pomôcť a prispieť k zlepšeniu a riešeniu niektorých problémov na školách. Školy si ich však často nemôžu dovoliť aj napriek tomu, že ich platy sú ešte mizernejšie ako platy pedagógov a slušne vyžiť len z tohto príjmu je pre nich nemožné.

Je doba počítačov a všemožných výdobytkov techniky, ale je naozaj nevyhnutné umelo vnucovať techniku do škôl až v takej miere? Máme vyučovať za asistencie najnovších moderných počítačov a IKT, ale naši žiaci si nevedia poriadne ani umyť ruky, ostrihať nechty, podpísať sa, či pozdraviť.

.

Ďalším problémom v našich očiach je vyučovanie náboženskej výchovy na školách. Aj napriek zmluve medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove a vzdelávaní sme presvedčení, že náboženstvo je súkromnou záležitosťou každého človeka, slobodnou voľbou, svetonázorom a osobným vyznaním. A preto by mala náboženská výchova patriť do osobného života každého žiaka a jeho rodiny v oblasti súkromnej. S výučbou náboženstva na škole sú poväčšine problémy. Katechéti nemajú čas a často ani chuť a snahu k jeho vyučovaniu. Pravidelne absentujú, a preto musí byť náboženská výchova často suplovaná inými učiteľmi, prípadne sú títo žiaci presúvaní na tú dobu k skupine detí s etickou výchovou a tým sa narúša celý vyučovací proces. Katechéti ignorujú svoje povinnosti pri vypĺňaní rôznej školskej dokumentácie, ale i základnej dochádzke na hodiny. Triedni učitelia ich musia prosiť, niekedy priam nútiť s perom a triednou knihou v ruke, aby si zapísali učivá niekoľko týždňov dozadu. Aj napriek tomu, že v skutočnosti hodiny neboli odučené, spokojne si ich zapíšu do triednej knihy. O skutočnom obsahu a náplni hodín náboženstva sa ani nebudeme zmieňovať. Samozrejme sankcie za časté absencie a neplnenie si povinností katechétov sú niečo nepoznané. Žiakom s náboženskou výchovou veľmi často chýbajú hodnotné, niekedy priam nevyhnutné poznatky a kompetencie, ktoré sa rozvíjajú na etickej výchove. Veď na etickej výchove sa žiaci učia rozlišovať dobro a zlo, morálne a nemorálne, učia sa vytvárať si stabilné, funkčné a zmysluplné medziľudské vzťahy, trénujú svoju empatiu, učia sa prosociálnosti, spolupráci, tvorivosti, tolerancii, asertivite… Deti nábožensky založené tieto zručnosti snáď nepotrebujú? Etická výchova by mala byť súčasťou vzdelávania každého dieťaťa, nie je predsa opozitom náboženskej výchovy, ale ani náboženská výchova v žiadnom prípade nemôže nahradiť etickú výchovu! Bolo by omnoho efektívnejšie nechať náboženskú výchovu a vieru na rodinu a voľný čas a radšej posilniť hodiny etickej výchovy, aby vyučovanie mohlo byť efektívne, zážitkové, plnohodnotné! O čo lepšia by mohla byť výučba etickej výchovy, keby v skupinách bolo menej žiakov a učiteľ by sa im mohol venovať vo väčšej miere individuálne. Je dôležité uvedomiť si nevyhnutnosť výchovy k mravnosti zvlášť v dobe, keď sa zodpovednosť a povinnosti rodiny neustále presúvajú na školu. Rodičia a spoločnosť pri svojej zaneprázdnenosti a uponáhľanom štýle života od školy očakávajú, že bude suplovať ich úlohy a naučí deti všetko, čo sa predtým učili v rodine.

Rodičia zatvárajú pred problémami oči a slepo si nahovárajú, že ich dieťa nie je problémové, práve naopak, učitelia sú tí zlí, nespravodliví a pomstychtiví hlupáci, ktorí im komplikujú život, a dokonca sa opovažujú žiadať a prosiť ich o spoluprácu na riešení výchovných problémov ich detí. Samozrejme svoj názor takto odprezentujú aj pred deťmi, ktoré potom vidia v rodičoch spojencov proti škole a čoraz viac si dovoľujú, vystrájajú a provokujú, lebo vedia, že rodič sa za každých okolností postaví na ich stranu. Veľmi pohodlné riešenie pre rodičov hodiť všetku vinu na nás, ale pritom očakávať, že škola sa o všetko postará, naučí ich okrem základných vedomostí aj slušnému správaniu, empatii, prosociálnosti, bontónu, funkčným medziľudským vzťahom. Samozrejme máme dbať na drogovú prevenciu, sexuálnu výchovu, výchovu k manželstvu a rodičovstvu, vytváranie pozitívneho vzťahu ku kultúre a tradíciám, vlastenectvu, úcte k všetkým formám života, tolerancii k odlišnostiam, ekológii… Zabudli však, že je ich úlohou a povinnosťou v tomto úsilí so školou spolupracovať a nie hádzať bremeno a ťarchu zodpovednosti len na školu. My od nich potrebujeme a očakávame výchovu v rodine, ale aj pomoc a spoluprácu pri výchove ICH detí. Nie obviňovanie, osočovanie a útoky na učiteľov. Kde sa podela úcta k učiteľskému povolaniu a k výchove samotnej? Žiadame preto kompetentných, aby sa konečne začali riešiť konkrétne problémy a prestal sa prehliadať neúnosný stav na našich školách.

Máme obavy, kam až táto (niekde už teraz neúnosná) situácia dospeje pri pokračovaní tohto dlhodobo neriešeného a odsúvaného problému a dysfunkčného sociálneho systému. Škola ako taká vyčerpala všetky možné a dostupné formy intervencie- bezvýsledne. Situácia v školstve, a napokon aj v celej spoločnosti, sa neúnosne vyhrocuje a radikalizuje. Čoraz častejšie berú „spravodlivosť” do rúk samotní občania. Spomeňme si na udalosti z Devínskej Novej Vsi, v Šarišských Michaľanoch, či najnovší prípad z Hurbanova. Politici a vláda dlhodobo ignorujú a alibisticky tolerujú konkrétne problémy súčasnosti, morálny úpadok, sociálnu nespravodlivosť, nevymožiteľnosť práva, pozitívnu diskrimináciu… Reakciou spoločnosti (vrátane detí!) je apatia, neznášanlivosť, vandalizmus, agresivita, rasizmus až neonacizmus, útoky a nenávisť na oboch stranách. Ak sa aj naďalej bude prehliadať táto skutočnosť, čoraz väčšiu podporu budú získavať v politickom spektre strany blízke krajnej pravici a extrémistické skupiny, ktoré v čoraz väčšej miere podporujú a uznávajú okrem dospelých dokonca aj stále mladšie deti! Naozaj chcete občianske nepokoje či vojnu? Lebo máme pocit, že tam to smeruje .

Naše sťažnosti, naše volanie o pomoc adresujeme nielen ministerstvu školstva, ale aj ministerstvu práce sociálnych vecí a rodiny, pretože tieto dve zložky musia nevyhnutne kooperovať na riešení situácie a nie „hrať sa každý na svojom piesočku” a zatvárať oči pred problémami. Ak chcete vidieť skutočný stav a reálny obraz dnešnej doby, príďte si pozrieť situáciu, ktorá vládne na mnohých východoslovenských školách v mestách či dedinách.

V závere by sme chceli vyjadriť potešenie, že v niektorých oblastiach našich sťažností už snáď svitá na lepšie časy a návrhy okolo prijímania žiakov na gymnáziá a jednotnosť vo vzdelávaní sa dotiahnu do úspešného konca. Tiež však dúfame a veríme, že rovnako sa postupne dostanú na rad aj ďalšie problémy, ktoré spomíname v liste.

Aj napriek tomu, že tento list môže vyznievať ako bohapusté ponosovanie sa, výčitky a sťažnosti, je to len zúfalé volanie o pomoc. Milujeme svoju prácu, vybrali sme si učiteľské povolanie v presvedčení, že budeme vytvárať „lepší svet”, ale za týchto okolností to nie je možné. Chceli sme vychovávať deti, vzdelávať mladé osobnosti, učiť ich objavovať krásy a zvládať ťažkosti života. Nechajte nás učiť, dovoľte nám vychovávať, ale dôstojne a v podmienkach, ktoré si zaslúžime my, ale aj „naše” Vaše deti…

Erika Polgáriová a Eleonóra Liptáková

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

René Pavlík

Milan Šupa

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Michal Durila

Dušan Hirjak

.
.
.

Andrassy prezradil, kto dal príkaz na výmaz informácií o prevádzkach MOM

Na úrovni bývalého vedenia Úradu verejného zdravotníctva došlo k príkazu vymazať informácie týkajúce sa prevádzky mobilných odberových miest (MOM) počas…

18. 12. 2024 | Aktualizované 18. 12. 2024 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

“Zlé správy” pre Roberta Fica: Slovensko je vraj “krajina v rozklade” a Pellegrini sa hnevá

Niektorí novinári znovu začali blúzniť o koaličnej mizérii a očakávanom nástupe Progresívneho Slovenska, ktoré vraj v predvolebných prieskumoch dominuje…

18. 12. 2024 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

19. 12. 2024 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Britský propagandista sa rozhodol položiť Putinovi ostrú otázku. Odpoveď ho šokovala natoľko, že ju odmietol uverejniť

Britský propagandista Steve Rosenberg sa rozhodol položiť ruskému prezidentovi nepríjemnú otázku o Ukrajine, stabilite a spravodlivosti vo svete. Putinova odpoveď…

19. 12. 2024 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Bojíte sa Ruska a Číny? Skutočná hrozba pre EÚ prichádza zvnútra, informuje štúdia

Ľavica v Európskom parlamente si objednala správu o bezpečnostných rizikách a externom zasahovaní do záležitostí v EÚ. Zistenia vás prekvapia…

19. 12. 2024 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Poľnohospodári varujú európske elity

Existuje nesúlad medzi politickými cieľmi podpory Ukrajiny a globálneho obchodu, ktoré deklaruje vedenie EÚ, a záujmami európskych poľnohospodárskych výrobcov. Ako…

19. 12. 2024 | Ekonomika | 19 min. čítania | 0 komentárov

Ďalšie vyšetrovanie exkomisára Reyndersa: Okrem kšeftu s lotériou poberá aj štedrý dvojitý dôchodok

Bývalý európsky komisár pre spravodlivosť Didier Reynders, ktorý je v súčasnosti vyšetrovaný pre podozrenie z prania špinavých peňazí v lotérii,…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Al Mayadeen: Moskva bola v Sýrii pripravená na všetky scenáre. Čo sa pre Rusko mení

Moskva bola pripravená na všetky scenáre vývoja na Blízkom východe, píše Thabet al-Amour pre libanonský Al Mayadeen. Podľa autora aj…

19. 12. 2024 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Biden odmietol pozvať Ukrajinu do NATO

Biden do konca svojho funkčného obdobia nepozve Ukrajinu do NATO, ako to žiada Zelenskyj

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Dánsko a ďalších 11 krajín chce kontrolovať ruské tankery. Ako bude reagovať Rusko

Dánsko tvrdí, že ruské námorníctvo môže začať sprevádzať tankery „tieňovej flotily“ cez dánske úžiny, čo by „zvýšilo úroveň napätia“ medzi…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vylúči Moskva Maďarsko a Slovensko zo zoznamu nepriateľských krajín? Vonku je najnovšie vyjadrenie

Moskva nevidí dôvod na vylúčenie Maďarska a Slovenska zo zoznamu nepriateľských krajín, uviedlo ruské ministerstvo zahraničných vecí pre denník Izvestija

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rebelujúci poslanci Hlasu reagujú na kroky Šimkovičovej. Problém vidia aj v Machalovi

Ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Romana Malatinca (Hlas-SD) mala zvážiť viacero personálnych nominácií…

18. 12. 2024 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Fico dvoma výrokmi znegoval demagógiu európskych úradníkov

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu môže pokračovať, ak bude označený ako „niečo iné“, povedal Fico. Domnieva sa, že aj Kyjev…

18. 12. 2024 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Ústavný súd: Zákon o tohtoročnom rozpočte nie je v rozpore s ústavou

Zákon o tohtoročnom štátnom rozpočte nie je v rozpore s Ústavou SR. Rozhodol o tom Ústavný súd SR, ktorý nevyhovel…

18. 12. 2024 | Aktualizované 18. 12. 2024 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko zatvorí opravovňu vojenskej techniky pre Ukrajinu v Michalovciach. Kaliňák vysvetľuje

Nemecko po dlhšom vyjednávaní zatvorí opravovňu vojenskej techniky pre Ukrajinu v meste Michalovce. Opravárenský uzol chce do 31. decembra presunúť…

18. 12. 2024 | Aktualizované 18. 12. 2024 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Slovenskí europoslanci vyčistili žalúdky svojim pokryteckým kolegom v EP

Europoslanci SMER-SSD Erik Kaliňák a Ľuboš Blaha a europoslanec Milan Mazurek z hnutia Republika vystúpili v Európskom parlamente so silným…

18. 12. 2024 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Trump určil nového šéfa Európy

Zvolený prezident USA sa ešte neujal úradu, ale už zasial v Európe nezhody. A to nielen kvôli ekonomickým plánom. Trump…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Rusi urobili prielom v Zelenovke. Ukrajinci majú akútny nedostatok živej sily

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

18. 12. 2024 | Aktualizované 18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Huliak prezradil opäť viac zo zákulisia a poslal odkaz “istej skupine ľudí“

Predseda strany Národná koalícia a poslanec parlamentu Rudolf Huliak zverejnil na sociálnej sieti Telegram vianočný videopozdrav pre isté skupiny –…

18. 12. 2024 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zadržali podozrivého z vraždy ruského generála Kirillova. Objasnili ako k atentátu došlo

FSB informovala o zadržaní podozrivého z vraždy Kirillova v Moskve. Páchateľ teroristického útoku, pri ktorom zahynul Igor Kirillov, šéf ruských síl…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Martina Šimkovičová prezradila, kedy zaznie nová verzia hymny

Nová verzia slovenskej hymny, za ktorou stojí hudobník a producent Oskar Rózsa, prvýkrát oficiálne zaznie v prvých minútach nového roka…

18. 12. 2024 | Aktualizované 18. 12. 2024 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Čo bude nasledovať po politickom zemetrasení v Nemecku? Veľa možností sa neponúka

Ako sme už informovali, Bundestag na mimoriadnom zasadnutí vyslovil nedôveru kancelárovi Olafovi Scholzovi. Hlasovanie proti Scholzovi otvorilo cestu k predčasným…

18. 12. 2024 | Komentáre | 17 min. čítania | 0 komentárov

Ustúpi nakoniec vláda? Šaško na vládu predloží viaceré návrhy k požiadavkám LOZ, otvorí aj otázku platov

Minister zdravotníctva Kamil Šaško na stredajšie rokovanie vlády predloží ďalšie návrhy týkajúce sa požiadaviek Lekárskeho odborového združenia (LOZ). Po ich…

18. 12. 2024 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kráča Británia ako námesačná do vojny? Rusko je omnoho silnejšie, ako si myslíme

Rakety Storm Shadow nepomôžu Kyjevu zvíťaziť, ale môžu vyprovokovať vojnu medzi Britániou a Ruskom, píše David Rundell pre UnHerd. Londýn…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Sú známe detaily toho, čo povedal Zelenskyj Trumpovi

Zelenskyj povedal Trumpovi, že sa nechce “ponáhľať” s ukončením vojny. „Trump vie o mojom želaní neponáhľať sa s ničím na…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Rusku ponúkli riskantnú úlohu – strážiť Nikaragujský prieplav

Nová vodná cesta spochybní obchodnú a politickú hodnotu Panamského prieplavu, píše Jevgenij Bersenev v ruských novinách Svobodnaja Pressa

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Víťazstvo pre rodičov: Spoločnosť Disney stiahla transrodovú dejovú líniu z pripravovaného animovaného seriálu

Spoločnosť Disney vymazáva z pripravovaného animovaného seriálu dejovú líniu o transrodovej postave, pričom zástupca spoločnosti uviedol, že túto tému je…

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Predčasná radosť európskych jastrabov: Sýrsky chaos postihne ako prvých práve nás v Európe

Sýria, 18. decembra 2024 - Modelovanie je nový spôsob komunikácie správ o nepriateľoch. Hizballáhu bolo povedané: ak neustúpite, Libanon sa…

18. 12. 2024 | 0 komentárov

Azerbajdžan vyzýva “Sorosových podporovateľov vo Washingtone”

Azerbajdžan vyzýva „Sorosových podporovateľov vo Washingtone“, aby zastavili dodávky zbraní Arménsku, a naznačuje možnosť novej vojny

18. 12. 2024 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Americký minister zahraničných vecí Antony Blinken vyzval sýrskych povstalcov, ktorí zosadili režim prezidenta Bašára Asada, aby splnili svoje sľuby o inklúzii. Blinken pripomenul, že pre bývalých povstalcov zo Sýrie môže byť poučením izolácia afganského fundamentalistického hnutia Taliban.

06:39

Spojené štáty obnovili sankcie uvalené pred časom na niekoľko subjektov so sídlom v Rusku, ktoré sú zapojené do projektu plynovodu Nord Stream 2. 

06:38

Zvolený prezident USA Donald Trump prekvapujúco oznámil, že je proti dohode o rozpočte vyjednanej v Kongrese medzi republikánmi a demokratmi.

06:36

Izraelská armáda podnikla v Jemene nálety, ktoré sú odvetou za raketu vypálenú smerom na židovský štát z územia ovládaného jemenskými povstalcami – húsíami. TASR o tom informuje s odvolaním sa na správu agentúry DPA. Agentúra AP s odvolaním sa na jemenskú propovstaleckú družicovú televíziu uviedla, že izraelské nálety si v Jemene vyžiadali najmenej deväť obetí.

06:34

V ropnej rafinérii v meste Novošachtinsk v Rostovskej oblasti na juhu európskej časti Ruska vypukol požiar v dôsledku útoku ukrajinských bezpilotných lietadiel. Informoval o tom kanál Rostov na platforme Telegram, ktorý zverejnil aj videá požiaru natočené miestnymi obyvateľmi.

06:33

.

Vitamín A: Kedy ho tvoje telo nutne potrebuje?

Všetky vitamíny sú nevyhnutné pre telo, aby bolo schopné vykonať neuveriteľné množstvo každodenných funkcií. Za dobrým zrakom, zdravým reprodukčným systémom a zdravou pokožkou…

18. 12. 2024 | 0 komentárov

Spravedlivá odplata…

Ne, dneska to nebude o nejnovějším atentátu ukrajinských tajných služeb na ruského generála v Moskvě. I když naši pravdomluvní novináři…

18. 12. 2024 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Vodné kladivo: Tichý ničiteľ vášho motora, ktorý skrýva každá hlboká mláka!

18.12.2024 Redakcia Auto trendy . Najprv si uvedomte, že sychravá zima často spôsobuje povodne, pritom vytvára hlboké kaluže, a následne…

18. 12. 2024 | 0 komentárov

Otvára Slovensko cestu k zmene pohlavia? Alebo niekto konal ministrovi Šaškovi poza chrbát?

V období, keď Veľká Británia presadzuje legislatívu na priečny zákaz hormonálnych blokátorov puberty, sa u nás zrejme deje pravý opak…

17. 12. 2024 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Tieto emotívne fotografie ti ukážu, že život je naozaj krásny

Nasledujúce emotívne fotografie v tebe vyvolajú rôzne pocity, no zároveň ti dokážu, že život je naozaj krásny. A to najmä…

18. 12. 2024 | 0 komentárov

Európska komisia je pripravená zastaviť tranzit ruského plynu cez Ukrajinu a nemá záujem o predĺženie dohody

Európska komisia je pripravená zastaviť tranzit ruského plynu cez Ukrajinu a nemá záujem o predĺženie dohody, ktorej platnosť sa končí…

17. 12. 2024 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

René Pavlík

Milan Šupa

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Michal Durila

Dušan Hirjak

.
.
.

Stiahnite si aplikáciu HS

ANDROID
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov