Bratislava 8. septembra 2016 (HSP/Foto:otcamamudetom.sk)
Stále akoby sme nechceli počuť ten umieráčik, ktorý vyzváňa našej kultúre. V roku 2100 má mať podľa stredného odhadu OSN Slovensko iba 3,7 milióna obyvateľov a to vrátane imigrantov a všetkých iných národností
Demografi, ekonómovia, štatistici uvádzajú, že to bude mať hrozivý vplyv na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Zmeny kultúr však nikdy neprebiehajú bezbolestne, ale sú obdobím dezintegrácie, bojov a nepokojov. Skutočnou príčinou týchto extrémnych zmien na úrovni veľkých národných celkov nie sú vojny, invázie či hladomor, ale rozpad a krehkosť jej základných buniek – rodín.
Väčšinou sa však dostaneme maximálne iba k diagnostike. Ďalej to už nejde. Návrhy žiadne. Mať viac detí bolo vždy tým najdôležitejším v živote väčšiny mužov a žien, ale už to tak nie je. Je to škoda. Rodina je v kríze. Vek vstupu do manželstva sa extrémne zvýšil a to už ohrozuje mnohokrát aj samotnú túžbu manželov mať deti. Rodiny sa stávajú veľmi krehkými a zraniteľnými. Viac ako 40% manželstiev sa rozpadá.
Anton Chromík povedal: „Sme darom pre našich rodičov, a Váš otec a mama sú darom pre Vás. Nie každý z nás dostal dar, že bol vychovávaný oboma rodičmi, mnoho našich rodičov zlyhalo, ale bez ohľadu na to, ako ťažko zlyhali, od rodičov máme aj tak ten najväčší dar, svoj život – seba. Bez nich by tu nikto z nás nebol. Našim cieľom je priniesť kampaň, ktorá môže pomôcť zmene zvnútra. Nepoznáme nič krajšie ako sú Vianoce, ale musia byť naozaj iba jeden deň v roku? Musíme robiť radosť našim blízkym iba jeden deň v roku? Nie nemusíme. Môžeme to skúsiť teraz. Dávanie môže zmeniť naše vzťahy v rodine. Preto plánujeme v mnohých mestách na Slovensku urobiť akciu s názvom „Urob Vianoce teraz“, ktorej cieľom je zlepšenie vzťahov v rodine cez dávanie.“
Zuzana Michaličková uviedla: „Darčekom pre manželku je kvet. Chceme však aj povzbudiť manžela, aby manželke pripravil prekvapenie a darček. Muži majú radšej akciu ako slová a preto sú tam uvedené slová „Máš prekvapenie v chladničke“. Veríme, že manželia svoje milované skutočne prekvapia a na stránke chceme zverejniť najoriginálnejšie darčeky, ktoré sa do chladničky zmestili. Do chladničky sa zmestia aj brilianty, či šaty. “ Na druhej strane je vyznanie manželskej lásky a obnovenie manželského sľubu.
„Záložka pre manžela má na svojej strane najčastejšie používaný kľúč. A hlavne niečo, čo je pre nás mužov energiou, ktorú nesmierne potrebujeme. Uznanie našich manželiek. Takže preto je na nej napísané: Si veľmi šikovný! Aj muž si obnovuje svoju lásku k žene a svoj manželský sľub.“ povedal Marek Nikolov.
Zuzana Michaličková doplnila: „Nie každý je povolaný do manželstva, ale možno máme deti alebo rodičov. Pre nich sme pripravili ďalšie tri darčeky. Záložka pre dieťa chce zdôrazniť lásku rodiča a výnimočnosť narodenia dieťaťa pre neho. Na druhej strane sme chceli povzbudiť rodičov k dávaniu. Nie k dávaniu vecí, ale dávaniu toho najcennejšieho, a to času pre dieťa. Preto záložka slúži ako darčeková poukážka na čas len a len pre dieťa. Darček pre otca a mamu vyjadruje ich jedinečnosť. Pri otcovi oporu, ktorú sme v nich dostali. A rodičom môžeme toho dať len veľmi málo, ale jedna vec je najcennejšia, naša vďačnosť voči nim a preto ju chceme prejaviť. Záložky môžu slúžiť ako vyznanie pre darček, ktorý im dáme.“
Mário Tomášik uviedol: „Túto akciu smerom dovnútra sme sa rozhodli spojiť s iniciatívou Mama, otec a deti. Ak vyzbierame milión podpisov v celej EÚ, máme právo podať návrh právneho predpisu Európskej únie, ktorý definuje manželstvo ako zväzok muža a ženy a rodinný vzťah ako vzťah založený na manželstve alebo vzťahu medzi rodičmi a deťmi. Už sú zapojení dobrovoľníci v 22 krajinách EÚ.“
Anton Chromík zakončil: „Veríme, že je potrebné zmeniť kultúru brania na kultúru dávania. Dávanie môže priniesť pevnejšiu lásku a pevnejšia láska medzi manželmi môže priniesť kultúru prijímania detí ako daru.“
Redakciu informoval Anton Chromík, predseda Asociácie Otca mamu deťom.