Praha 23. mája 2016 (HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš/FB – Martin Maska)
„Zde jsem blbečkem, zde nenakupuji“… toto je výtvor českej ľudovej tvorivosti, paródia na reklamný slogan obchodného reťazca s drogeristickým tovarom DM v pôvodnom znení: “Zde jsem člověkem, zde nakupuji“
Ponechajme stranou, čo mala drogéria na mysli týmto sloganom, avšak “inovovaná” verzia sa v krátkom čase stala veľmi populárnou a začala sa bleskovo šíriť po sociálnych sieťach. Príčinou bolo porovnanie cien identických výrobkov predávaných v sieti spomenutého reťazca v Nemecku a v Českej republike. To, že zahraničné reťazce predávajú rovnaký tovar za vyššie ceny zákazníkom v postkomunistických krajinách než klientom v západnej Európe, už bohužiaľ nikoho neprekvapí, ale porovnanie cien zverejnené v českých médiách tentokrát „zdvihlo zo stoličiek“ veľa doterajších zákazníkov drogérie.
Rozdiely v cenách totiž činili i 100%. Napríklad detské kozmetické vreckovky dostanete v Nemecku za 0,95 eur, ale český zákazník ich kúpi za 60 Kč, pena na holenie Nivea v Nemecku v prepočte za 44 Kč, ale pre českého klienta za krásnych 107 Kč. Foto cenoviek z nemeckých obchodov a ich porovnanie s českými cenovkami zdieľalo mnoho ľudí na sociálnych sieťach a rozhorčení zákazníci začali dávať reťazcu najavo svoju nespokojnosť.
DM bolo nútené zareagovať na vlnu negatívnej reklamy, ktorej sa reťazcu dostalo a vydalo vysvetlenie, prečo sa ceny v obidvoch krajinách tak diametrálne líšia. Zverejnené vysvetlenie však iba prilialo olej do ohňa:
„Rozdielnosť cien jednotlivých výrobkov je daná predovšetkým rozdielnym tržným prostredím a tento jav je v maloobchode obvyklý. Nejedná sa o situáciu spojenú iba s DM, ale všeobecne o rozdielne rámcové podmienky, pri ktorých firma na danom trhu musí fungovať, a s ktorými musí obchodník počítať. Stopercentne identické ceny tovaru v jednotlivých krajinách by boli možné, iba pokiaľ by všade existovali rovnaké rámcové podmienky. Tie, ale na žiadnom trhu neexistujú – trhy sa líšia nielen vo výške zdanenia firiem, ale tiež v rozdielnej výške dane z pridanej hodnoty či odvodov do sociálneho a zdravotného poistenia za svojich spolupracovníkov. Výška daní a odvodov sú politické rozhodnutia, ktoré obchodník nemôže priamo ovplyvniť. Kvôli prispôsobeniu sa lokálnym podmienkam môžu byť v niektorých krajinách DM koncernu konečné ceny síce vyššie, hlavnú úlohu vo všetkých krajinách koncernu však hrá orientácia na zákazníka a zodpovedajúca celková ponuka pre daný národný trh.“…Ďalej sa vo vyhlásení uvádza: “Celkové náklady na jednu predajňu v pomere k celkovému obratu sú v Českej republike vyššie než v Nemecku“…
Svätá pravda je, že podmienky, čo sa týka daní, odvodov a DPH sa v jednotlivých krajinách líšia. Pozrime sa na ne teda bližšie. Bolo by zaujímavé zistiť aké vyššie náklady v Českej republike má DM na mysli. Tu námahu si dal český ekonóm, ktorý porovnal ekonomické podmienky na oboch trhoch a publikoval ich v článku s názvom “Lekcia argumentácie pre vedenie DM”. Z porovnania vychádza napr., že hodinové náklady práce pracovníka v maloobchode v Čechách sú vo výške 9,3 eur v porovnaní s 26,3 eur v Nemecku. Malo snáď DM na mysli minimálnu mesačnú mzdu vo výške 366 eur v ČR oproti 1473 eur v Nemecku?
Prípadne odvody na zdravotné a sociálne poistenie, ktoré činia priemerne 23,29 % v Čechách vs. 39,66% v Nemecku, prípadne priemerné náklady na zamestnanca (účtovníctvo, dane, administratíva…) vo výške 14 000 eur/rok v porovnaní s 27 200 eur/rok v Nemecku? Jediným relevantným argumentom pre rozdielnosť cien by tu mohla byť rozdielna výška DPH, ktorá je v ČR vyššia než v Nemecku: 21% vs 19%, čo však nemôže vysvetľovať rozdiel v cenách až vo výške 100%…
Reťazec podľa článku, ktorý uverejnil spravodajský server Echo24, argumentoval aj logistickými nákladmi a nákladmi na vylepšenie výrokov českou etiketou. To tento argument reagovali mnohí klienti priamo na FB stránkach spoločnosti : “Aha, už chápem. Takže výrobok, čo u nás stojí o 100% viac než ten istý výrobok v Nemecku, kde predavač zarobí cca 10 eur na hodinu, prebije vlastne výroba etikiet v českom jazyku. Teraz ste ma pobavili a veľmi!!! A nehovorte mi niečo o hustote predajní v ČR… Každý vie, že ten svoj deficit chcete dať zožrať krajinám V4. Sklamali ste ma…”
Ďalšia reakcia: “Nemám rád spoločnosti, ktoré robia z ľudí blbcov. Presne touto spoločnosťou ste! Keby ste vo Vašom vyjadrení bolo napísané, že jednoducho v ČR chcete mať vyššiu maržu, tak to pochopím, ale vyhovárať sa na prostredie je prach sprostá lož.
Prebaľovanie výrobkovmmôžete rovno zadať výrobu do obalov v českom jazyku.
Doprava do distribučných centier identická.
Daňová zátaž o 3% väčšia v ČR.
Náklady na mzdy 4x väčšia v Nemecku.
Prenájom priestorov 2,5x väčší v Nemecku.
Preto u Vás už nič kupovať nebudeme, som rád, že je na trhu i iná konkurencia a budem podporovať tých čo svojim zákazníkom neklamú…”
Trefne to zhrnul vo svojom článku spomínaný ekonóm: “Rád sa preto niekedy nechám poučiť, o aké rámcové podmienky, ktoré by spôsobovali rozdiel v cenách totožného tovaru v pár desiatok kilometrov vzdialených obchodoch v EÚ s voľným pohybom tovaru, a to až o desiatky percent v neprospech českých spotrebiteľov, sa jedná. Na druhej strane chápem, že tlačové oddelenie nemôže prezentovať pravdu, ktorá znie jednoducho: „Češi sú proste kavky, ktoré si nechajú všetko páčiť. Tak nech platia.“ Tá ide ale za nami spotrebiteľmi, bohužiaľ.“
Je to tak. Táto situácia sa netýka len spomínaného reťazca, ale aj iných značiek, potravinárskeho tovaru, oblečenia… Budeme za „blbečkov“ pokiaľ sa konečne nerozhodneme, že už nimi nemienime byť a dáme to dotknutým reťazcom nahlas najavo, tak ako teraz robia nespokojní zákazníci DM.
To isté platí aj pre nás Slovákov. S nami západné reťazce narábajú úplne rovnako ako s Čechmi.
Katarína Hanzlíková