Rím 15 júna 2015 (HSP/Foto: screenshot Youtube)
“Ona bude hľadať nežnosť, on dobrodružstvá”. Reklama na plienky Huggies je údajne sexistická a propaguje rodové stereotypy, na obrazovkách ju už Taliani neuvidia
Plienky značky Huggies prišli na trh v Taliansku s novinkou – dvoma druhmi plienok, ktoré sú vyvinuté špeciálne pre dievčatá a chlapcov. Okrem poukázania na ich funkčnosť z hľadiska fyzických rozdielov medzi bábätkami mužského a ženského pohlavia reklama hovorí aj o psychosociálnych rozdieloch, ktoré sú medzi opačnými pohlaviami badateľné už v útlom veku. To, čo sa nám zdalo normálne a prirodzené, je však podľa propagátorov rodovej rovnosti “tendenčným a stereotypným”. Reklama na nový typ plienok vyšla len pred pár dňami, a priazni verejnosti sa tešila príliš krátko.
Reklama sa vľúdne prihovára rodičom, pričom hovorí o charakteristických rozdieloch medzi dievčatami a chlapcami, ktoré môže pri výchove postrehnúť každý rodič:
“Ona bude myslieť na to, ako sa prikrášliť, on zasa bude chcieť dať gól. Ona bude hľadať nežnosť, on dobrodružstvá. Ona bude chcieť oporu, on ťa zasa bude vyhľadávať. Tak maličkí a tak rozdielni”. Tieto slová údajne podporujú zaužívané rodové stereotypy, ktoré, naopak, je treba rúcať, ako hovoria propagátori gender ideológie. Tá má totiž za cieľ vykoreniť tradičné predstavy o tom, že ženské pohlavie korešponduje so ženským rodom a nejakým typickým ženským správaním, obdobne mužské s mužským.
https://www.youtube.com/watch?v=LIFqCRLOfDE
Liberálni aktivisti, ktorí rozbehli petíciu na stránkach www.change.org, dali Inštitútu pre reguláciu reklamy podnet na jej stiahnutie, pričom argumentujú, že “reklama mieša anatomické rozdiely s rozdielmi, ktoré nastolila kultúra. Žiadame, aby reklama bola okamžite stiahnutá a nahradená reklamným spotom, ktorý bude vysvetľovať užitočnosť inovácie tohto typu plienok bez odvolávania sa na kultúrne stereotypy.”
Reakcia Inštitútu nemohla byť iná než v súlade s konformizmom rodovej rovnosti a aktivistom dala za pravdu. Podľa neho táto reklama porušuje články Kódexu pre komerčnú reklamu, konkrétne tie, ktoré sa týkajú “morálnych, občianskych či náboženských predstáv a dôstojnosti osoby, detí a dospievania”. Inými slovami, o rozdieloch medzi dievčatami a chlapcami sa nesmie hovoriť.
Verejnosť ostala týmto krokom štátnej inštitúcie prekvapená a spustila sa petičná kampaň na podporu spoločnosti Huggies, ktorú organizuje talianska odnož francúzskeho hnutia odporu Manif Pour Tous (Manifestácia pre všetkých).
Marína Kovačičová